Türkiye’de de kent yönetimleri bisikletli kent içi ulaşımı ön planda tutmaya başladılar, bunların başında Konya geliyor, onu Bursa, İstanbul, Sakarya takip ediyor. Büyükşehirlerin %43’ünde bisiklet paylaşım sistemi bulunuyor ama ne kadar kent içi ulaşımda bisiklet etkin rol alıyor, bu durum tartışmaya açık.
Geçen haftaki yazımda sizlerle paylaştığım Milano örneğinden ders çıkarabilirsek, yani hükümet, belediye, dernekler, özel sektör ve medya kol kola girebilirlerse, Bursa’mızın da ulaşımda bisiklet dostu aktif bir kent olmasında hiçbir engel kalmayacaktır.
Kentimizin büyük bölümü ovada, düz alanlara yayılmış durumda ve de bisiklet kullanımının kolay olacağı koşullara sahip, aslında birçok bölümünde bisiklet yolları da oluşturulmuş durumdadır, şimdi yapılacak iş, büyükşehir ve ilçe belediyelerimiz birlikte bu yolları, bağlantılarını tamamlayarak ağa dönüştürmeleri, yol olmayan alanlarda yeni yollar yapmaları ve ağı gerekli noktalarında bisiklet park etme ve kiralama üniteleriyle donatmalarıdır.
Bu safhada Milano örneğini önümüze yaymalıyız, aslında Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’nın uzmanları bu örneğin ilk temel adımını, Türkiye’nin Kent İçi Bisikletli Ulaşım Strateji Planı-2030’u hazırlayarak attı. Şimdi bu strateji planı paralelinde Belediyelerimiz bisikleti kent içi ulaşım sistemi içine yerleştirmeli, oluşturdukları, oluşturacakları bisiklet yollarının kent içi ulaşımda ağırlıklı kullanımını yaygınlaştırmak üzere dernekler, özel sektör ve medyayla kol kola girerek halkın kent içindeki hareketlerinde bisiklet kullanımını sağlamalıdır.
Bursa’da belediyelerimizi cesaretlendirecek bir hazır alt yapı Ertuğrulkent’te var, dönemimde bu yeni yerleşim projesi uygulanırken bisiklet ağı alt yapısı da oluşturulmuş ve tretuvarlara bisiklet yolları yerleştirilmişti, proje tamamlandığında bisiklet yolu ağı da işler olacaktı. Ne yazık ki benden sonra Ertuğrulkent yerleşime açıldı ama bisiklet yolları tretuvarlarda kopuk kopuk kaldı. Birkaç yıl önce görev aldığım Sağlıklı Kentler Birliği Danışma Kurulu olarak bu ağın bir bölümünün Büyükşehir Belediyemizce tamamlanmasını sağladık ve bu bölümdeki yerleşim sitelerinin ve alandaki ilkokulun önünde bisiklet parkları oluşturuldu ve bu ağ hem bu parklara ve hem de Küçük Sanayi BursaRay istasyonundaki bisiklet parkına bağlandı. Öğrenciler okullarına, sitelerde yaşayanlar BursaRay istasyonlarına bisikletle gidip gelmeye başladılar.
Bu vesile Büyükşehir Belediyemize bu küçük ve başarılı örneklerin çoğaltılmasını, örneğin hemen Ertuğrulkent ve Özlüce’de bisiklet ağlarının tamamlanmasını, bölgedeki tüm yerleşimlerin, okulların, ticari alanların, sosyal bölgelerin birbirlerine bisiklet ağıyla bağlanmasını hem alanların hem de bu alanlara hizmet veren BursaRay ve otobüs duraklarının bisiklet kiralama, park etme istasyonlarıyla donatılmasını ve de Bursa Bisikletli Ulaşım Modeli’nin çekirdeğinin oluşturulmasını öneriyorum.
Bu modelin işler hale sokulmasının paralelinde kentimizin bisikletli ulaşıma uygun yapıya sahip, Kestel’den Gürsu, Yıldırım, Osmangazi, Demirtaş, Nilüfer ilçelerine kadar tüm yerleşim alanlarına bisiklet ağlarının oluşumu için Bisikletle Ulaşım Projelerinin hazırlanmasını, devlet desteği alarak uygulamaya sokmalarını ve de Milano örneğini dikkate alarak, belediyelerimiz yanında, dernekler, özel sektör ve medyanın da bu konuda sorumluluk üstlenmelerini, halkımızın bu ulaşım modelinin kullanıcısı olmaya alıştırmalarını öneriyorum.
Büyükşehir Belediyemiz de, iki hafta önce işleyişini bilgilerinize sunduğum Bloomberg Bisiklet Alt Yapısı Girişimine müracaat ederek bu ağların oluşu için finans kaynağı elde edebilir.