Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı tarafından açılan Halkların Demokratik Partisi’nin kapatılmasına ilişkin davanın görüldüğü Anayasa Mahkemesi’nin 2021/2 Esas Sayılı dosyasında, 5/1/2023tarihinde oyçokluğu ile aşağıdaki 2 No’lu ara kararını vermiştir: “Davalı partiye ödenen devlet yardımının bulunduğu banka hesabına 2023 yılında ödenen veya ödenecek devlet yardımı yönünden tedbiren bloke konulmasına.”
Bu karar; “ Zühtü ARSLAN, Engin YILDIRIM, M. Emin KUZ, Yusuf Şevki HAKYEMEZ, Yıldız SEFERİNOĞLU ile Selahaddin MENTEŞ’in karşı oyları ve oyçokluğuyla” alınmıştır. Yani, 15 üyeden oluşan mahkemede, 6 karşı oya ve oyçokluğu (9 oy) ile alınmıştır.
Bu kararın yargılama usulü bakımından yasaya aykırılığı hakkında kamuoyunda ve özellikle siyasi çevrelerde çeşitli görüşler ileri sürülmektedir.
Söz konusu kararla ilgili yasal düzenlemeler, AnyMKYYUHK’nında1 aşağıdaki şekilde yer almaktadır;
“Siyasi parti kapatma davaları MADDE 52- (1) Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı tarafından açılan dava üzerine Mahkeme, bir siyasi partinin Anayasanın 69 uncu maddesinde sayılan hâllerden ötürü kapatılmasına veya dava konusu fiillerin ağırlığına göre Devlet yardımından kısmen ya da tamamen yoksun bırakılmasına, toplantıya katılan üyelerin üçte iki oy çokluğuyla karar verebilir.”
“Oylama şekli ve karar nisabı
MADDE 65- (1) Genel Kurul ve bölümler kararlarını katılanların salt çoğunluğuyla alır. Oyların eşitliği hâlinde başkanın bulunduğu tarafın görüşü doğrultusunda karar verilmiş olur. (2) Anayasa değişikliklerinde iptale, siyasi partilerin kapatılmasına ya da Devlet yardımından yoksun bırakılmasına karar verilebilmesi için toplantıya katılan üyelerin üçte iki oy çokluğu aranır.”
“MADDE 66- (1) Mahkeme kararları kesindir.”
Anayasa Mahkemesinin aldığı ara karar; “ Davalı Partiye ödenen Devlet yardımının bulunduğu banka hesabına 2023 yılında ödenen veya ödenecek Devlet yardımı yönünden tedbiren bloke konulmasına” ilişkindir.
Temel anlamda bloke; mahkemece yargılama sürecinde ya da nihai kararla birlikte banka hesabına değil; hesap içerisindeki paraya konulur ve hesapta bulunan paranın harcanmasına kısıtlama getiren nihai olmayan geçici bir güvenlik kararıdır. Anayasa Mahkemesinin yargılama sürecinde aldığı tedbir kararı, anılan siyasi partinin banka hesabındaki Devlet yardımına yani, ödenecek paraya değil, bu yardımın bulunduğu banka hesabına konulmuş olup, yasanın sözüne aykırıdır. Ancak, anayasal amaçsal yorum kabul edildiğinde yasaya uygun düşer.
AnyMKYYUHK’nın 52 (1) madde fıkra hükmünde belirtilen; “Devlet yardımından kısmen ya da tamamen yoksun bırakılmasına,” kararı ise, Anayasa Mahkemesince, açılan dava sonucunda nihai karar niteliğinde olup, kesin olarak verilir.
Bu durumda, Anayasa Mahkemesi’nin aldığı blokeye ilişkin tedbir ile yoksun bırakılma müesseseleri birbirinden farklı bulunmaktadır.
Anayasa Mahkemesi, bir siyasi partinin Anayasanın 69 uncu maddesinde sayılan hâllerden ötürü Devlet yardımından kısmen ya da tamamen yoksun bırakılmasına, toplantıya katılan üyelerin üçte iki oy çokluğuyla karar verebilir (AnyMKYYUHK m.52/1).
Anayasa Mahkemesi, yargılama sürecinde ya da nihai kararla birlikte banka hesabı içerisindeki paraya ve hesapta bulunan paranın harcanmasına kısıtlama getiren nihai olmayan geçici tedbir kararını ise, toplantıya katılanların salt çoğunluğuyla alır (AnyMKYYUHK m.65/1). Bu anlamda, Anayasa Mahkemesi’nin anılan siyasi parti hakkındaki geçici ve itiraza açık tedbir kararı yargılama usulü bakımından yasaya uygun bulunmaktadır.
Ailenizle esenlik ve mutluluklar diler, en içten saygılarımızı sunarız.
1 AnyMKYYUHK: 3/4/2011 Tarihve 27894 Sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 6216 Sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu Ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun