Trabzon’un en büyük ve en etkili sivil toplum kuruluşu olan Trabzonspor’un Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Ağaoğlu’nun “Trabzon’a yeni bir havalimanı değil, yeni spor tesisleri gerek” sözleri tartışmalara neden oldu.
Fikrimi peşinen söylemem gerekirse, Trabzon’a hem yeni bir havalimanı, hem de yeni spor tesisleri yapılması şarttır.
Neden derseniz, sizi 1950’lı yılların ikinci yarısına götüreceğim.1950’de Demokrat Parti ezici çoğunlukla iktidara geldiğinde Cumhurbaşkanlığına DP’li Celal Bayar, Başbakanlığa da Adnan Menderes gelmiş ve 25 Kasım 1957’de 23’üncü ve son Menderes Hükümeti’ni kurmuştu. Bu hükümette Ulaştırma Bakanı olarak da Erzincan doğumlu, eski Hava Kuvvetleri Komutanlarından Fevzi Uçaner görev yapıyordu. Sivil havacılıkta ne yeterli sayıda uçak, ne de havaalanımız vardı. Ekonomi bozulmuş ama siyasette hala daha Demokrat Parti rüzgarı esiyordu.
CHP geleneğindeki gelen Trabzon’da seçim sisteminin garabetiyle oyların yüzde 39.6’sını alan DP tam 12 milletvekili çıkarırken, oyların yüzde 36.8’ini alan CHP ise hiç bir milletvekili çıkaramadı. Milletvekillerinin tamamını alan Menderes Hükümeti Trabzonluları ödüllendirmek için yapımı 1949 yıllarına kadar giden, ancak ihtiyaçlara cevap vermeyen Trabzon Havaalanı’nı bitirip 1957 yılında görkemli bir törenle açar. Şehrin 5 km. doğusunda Pelitli yerleşim birimlerinin hemen altında, karayolunun kenarında kurulan ve 1987-1994 yılları arasında genişletme, bakım onarım çalışmaları biten tesise Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü ‘havalimanı’ statüsü verme kararı alır.
Coğrafi olarak bir taraça üzerine kurulan havalimanının denizden yüksekliği 25 ile 30 metre arasındadır.
Hava ulaşımına 24 saat açık olan ve askeri amaçlarla da kullanılan Trabzon Havalimanı bölge ve kent ekonomisine yıllarca çok büyük katkı sağlamıştır.
Bir örnek vermek gerekirse Trabzon Havalimanı’ndan 2005 yılında 1 milyon 080 bin 689 yolcu yararlanırken, bunun yüzde 94.3’ünü dış hat yolcuları oluşturmuş, meydan aynı yıl iç, dış ve toplam yolcu trafiğinde 29 havalimanı arasında 6, 7 ve 8’inci sırada yer almıştır.
23 bin 745 metrekare kapalı alana sahip olan ve 1 milyon 573 bin 353m2’lik alan üzerine kurulu 65 yıllık havalimanında ne yazık ki halen 2 bin 600 m. uzunlukta ve 45 m. genişlikte bir pist bulunmakta.
Yıllarca tek havalimanı olarak bölgenin bütün illerine hizmet veren havalimanı Giresun-Ordu Havalimanı yapıldıktan sonra da yolcu sayısını arttırmıştır. Artık ihtiyaca rahatlıkla cevap verir, bu nedenle büyütülmesine gerek yok diye düşünenleri yanıltarak Rize-Artvin Havalimanı’ndan sonra da yoğunluğunu sürdürmüştür. Covid-19 pandemisinin etkisini sürdürdüğü 2020 yılında 14 Bin 100 uçak trafiğiyle 1 milyon 740 bini iç hat olmak üzere 1 milyon 801 bin yolcu ağırlayan Trabzon Meydanı, 2021 yılında 21 bin uçak trafiğiyle 2 milyon 346 bini iç hat olmak üzere 2 milyon 642 bin yolcu ağırlama başarısı göstermiş. 2022 yılı Eylül sonu itibariyle 13 bini iç hat, 5 bin 600’ü de dış hat olmak üzere 18 bin 600 uçağı ağırlarken, 1 milyon 911 bini iç hat, 635 bini dış hat olmak üzere 2 milyon 546 bin yolcuyu misafir etme başarısını göstermiştir. Hem de iki yeni havalimanı açılmasına rağmen. Bu gerçeği iyi gören Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, (Burada bir hatayı düzeltmeliyiz ki, havalimanları yaptırma işi DHMİ’nin değil eski adı DLH olan Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü (AYGM) adlı birimin görevlerindendir. Şimdilerde bu genel müdürlüğe bağlı olan Hava Meydanları Altyapı Dairesi ve Hava Meydanları Üstyapı Dairesi sessiz ve yoğun bir çalışma sürdürüyor. Denizi doldurup 30 metre yükseklikteki birinci pist düzeyine getirecek zor ve zahmetli bir teknikle ortaya yeni bir havalimanı çıkaracaklar. Trabzon kamuoyunun çok hassas olduğu Trabzonspor’un tesisleri bu havalimanı için gözden çıkarılacak.
Ahmet Başkan haklı olarak tesislerin istimlak edilmesine karşı çıkmıştır. Fakat hükümet seçim öncesi halkın tepkisini çekmemek için Trabzonspor’a başka bir yerde tesisler için elbette arazi verecek ve konu ortak noktada çözümlenecektir.
Trabzon en çok turist alan iller arasında yer alırken, Trabzon Havalimanı’nda dış hat uçak ve yolcu trafiğinde rekorlara imza atılıyor. Bu nedenle ikinci bir piste ve daha geniş uçak park yerine ve terminal binalarına sahip bir havalimanı artık çok gereklidir. Bu durum birinci pistin deniz tarafından erozyona uğramasını da çok kesin bir biçimde önleyecektir.
Trabzon’a yakışan yeni bir havalimanı ekonomiye de katkı sağlayacaktır.
Mutlu yarınlar Türkiyem.