1994 yılında seçimi kazanıp göreve başladığımda önüme konan BursaRay ihale sözleşmesinde, işin yapımında gerekli olacak kredinin de yüklenici firma tarafından tedarik edileceği şartı yer alıyordu ve tabii bu şart yüklenicinin vereceği ihale bedelini de yükseltecekti.  Geçen hafta detaylarını anlattığım Alman Devlet Kredisi, tüm işlemleri tamamlanmış olarak, Mart 1999’da görevi Sayın Erdoğan Bilenser’e teslim ettiğimde, BursaRay’ın 23,5km hat yapımı ve 48 vagon alımını karşılayacak KFW kredisinin tamamı ödemeye hazır hale gelmiş, hat yapım ihalesi yapılmış, işlemleri tamamlanıp yükleniciyle sözleşme imzalanmış, yer teslimi yapılmış ve Esentepe İstasyonunda, Başbakanımız Rahmetli Mesut Yılmaz’a temel attırarak hat inşaatına başlanmıştı. Vagon piyasasında güvenilir performansa sahip vagonların da alım işlemi tamamlanmış, fabrikada imalatına başlanmıştı.

Prof. Lessly’nin birinci etap olarak önerdiği 23,5km hat, batıda Mudanya Yolu’nda bugünkü OSB İstasyonu, İzmir Yolu’nda Küçük Sanayi Sitesi, doğuda da Haşim İşcan Caddesi- Eğitim Caddesi ucunda Yüksek İhtisas Hastanesi olarak belirlenmişti. İkinci doğu hattı ve İstanbul yolu hattı için, Osmangazi İstasyonunda, Fomara’ya dönüş ağzında bir tünel ucu bırakılacaktı, ileriki yıllarda yapımlarına başlandığında o tünel ağzından Osmangazi İstasyonuna bağlanacaklardı. Ancak ne yazık ki projenin bu önemli bölümü unutuldu ve biliyorsunuz Osmangazi Meydanı-Terminal arası tramvay hattı döşendi. Oysa bu hat üzerindeki yerleşimler yoğunlaştıkça ki hızla yoğunlaşıyor, tramvay oluşacak yolcu büyüklüklerini karşılayamaz olacak, ayrıca bu hat sadece Terminale değil, Demirtaş OSB ve Demirtaş yerleşim alanlarına da yolcu taşıması, bölgeye büyük fayda sağlayacaktır. Ben inanıyorum ileri yıllarda bu hat BursaRay’ın bir bölümü olarak hafif raylı sisteme dönüştürülmesi kaçınılmaz olacaktır.

Şimdi gelelim esas konumuza, Prof. Lessly’nin de önerdiği, otobüs hatlarının BursaRay’a dik çalıştırılması ve aktarma düzeninin kurulması düzenine. Bugün Avrupa’nın büyük kentlerinin merkezlerinde binek araba sayısı azdır, kentlerde yaşayanlar, iş yerlerine, alış verişlerine, çocuklar okullarına toplu taşım sistemleriyle, genelde raylı sistemlerle ve otobüslerle, aktarma yaparak ulaşırlar. Ve tabii yine bu köşede sizlerle paylaştığım bisiklet kullanımıyla.

BURULAŞ Genel Müdürü Fahrettin Beşli ve ekibiyle, geçen haftaki yazımın başında da vurguladığım gibi, BursaRay-Otobüs Aktarmalı kent içi ulaşım sistemini de konuştuk. Ben önce küçük bir denemeyle yola çıkmalarını önerdim.  Hafta sonları ve tatil günleri Hayvanat Bahçesi çok yoğun bir araç trafiği yaşıyor, özellikle çıkışlarda özel araba sahipleri gişeler önünde oluşan kuyruklarda uzun süre beklemek zorunda kalıyorlar. Gelin BURULAŞ olarak o günlere mahsus ki tatil günlerinde otobüs filosunun büyük bölümünün serviste olmaması nedeniyle serbest otobüs bulmak kolay, BursaRay Acemler ve Paşa Çiftliği istasyonlarında, her BursaRay seferinde Hayvanat Bahçesine yolcu aktaran otobüs bulunsun, hem vagonlar içinde anons ederek bu imkanı duyurun, hem de tatil günleri gişe önünde oluşan uzun kuyruklarda bekleyenlerin okuyacağı büyük panolar yerleştirin, ‘’Bu beklemeyi yaşamamak için arabanızı evinizde bırakın,  BursaRay ile gelin, Acemler veya Paşa Çiftliği istasyonlarında sizi bekleyen otobüsümüze aktarma yaparak Hayvanat Bahçesine ulaşın’’

Bir başka örnek te BOSB yönetimiyle masaya oturarak oluşturulabilir. Fabrika servislerinin yoğun geldiği yerleşim bölgelerini belirleyin ve o bölgede yaşayan çalışanları BursaRay’a ulaştıracak dik otobüs hatlarını öncelikli olarak oluşturun, işçiler bu aktarma düzeni içinde OSB’ne ulaşsın, fabrika servisleri OSB ve Renault duraklarında beklesinler ve onları sanayi bölgesi içinde fabrikalarına ulaştırsınlar.

Bursa halkı bu örneklere alışmaya başladıkça, otobüs/BursaRay aktarma düzenini tüm BursaRay hatları boyunca işler hale sokun.

Bu vesile ile siz Bursalılara da sesleniyorum, sizlere iki haftadır anlattığım, kent içinde yaşadığınız trafik sıkışıklığı nedeniyle kaybettiğiniz zamanı kazanmanızı ve de ulaşıma harcadığınız parayı azaltmanızı sağlayacak yöntemin, Aktarmalı Ulaşım Yönteminin uygulanmasını kabullenin, kent içinde özel araba kullanımından vazgeçin ve etkin adımlar atması için BURULAŞ Yönetimini cesaretlendirin.