Otomotiv sektöründe ana üretici ve ihracatçılar; Japon, Amerikalı ve Avrupalılar idi. Yakın zamanda buna Çin’li üreticiler de eklendi.
Konuyu rakamlarla biraz daha açalım. 2022'de üretimini 10 milyon 483 bin 24 adete ulaştırmış, Lexus, Daihatsu ve Hino ile birlikte 2023 Kasım ayı sonunda toplamda 10 milyon 221 bin 720 adet üretim yapan Toyota'nın dünyanın en büyük otomotiv şirketi olduğunu gösteriyor.
Fakat diğer yanda, sadece marka olarak Volkswagen’in 2023'te 4 milyon 866 bin 800, Skoda'nın 866.800, Seat ve Cupra’nın 519 bin 200, Porsche'nin 320 bin 221, Audi'nin 1 milyon 895 bin 240 ile VW Grubu, süper lüks ve ticari markalarıyla birlikte 9 milyon 240 bin adede ulaşıyor.
300 binlik MINI ve 6 binlik Rolls-Royce gibi markalarının rakamlarını da dahil ederek BMW Grubunun 2 milyon 555 bin 341 adetle premium üreticiler arasında birinci sıraya çıkmasının karşısında, Mercedes Benz otomobilleri 2 milyon 43 bin 800 adette kaldı.
150 bine yaklaşan Leap Motor ve Xpeng, 100 binlik Aito, 127 binlik Neta, 376 binlik Li, 160 bin adet üreten Nio gibi yeni başlayanların yanında eskilerden; sadece Aion, üretimi 480 bine ulaşan GAC, 1.230.704 adet Great Wall, 1.881.316 adede ulaşan Cherry, Volvo'nun 709 binlik üretimi de dahil 1.686.516 adetle devleşen Geely grubu ve 3 milyon barajını aşan BYD ile diğer SAIC, Seres, Dongfeng, BAIC, Changan, Wuling, JAC, FAW gibi üreticilerle Çinlilerin yükselişi 2023'te de yüksek oranlarda devam etti. Üstelik toplam ihracatta ilk kez Japonya’yı da geçerek.
Japon, Amerikalı ve Avrupalıların tek veya çift haneli büyümelerinin karşısında, Çinlilerin 3 haneli adet yükseltmeleriyle küresel otomotivin yıllık 100 milyon adetleri yeniden yakalaması çok yakın görünüyor.
Bu satış rakamlarının alt ayrımlarına girildiğinde ise; benzin, dizel, hibrit ve tam elektrikli araçlar pazarda boy gösteriyor.
Elektrikli araç satışlarının pazarda hızla yükselmesi bir başka soruyu gündeme taşıyor. Bu araçların akülerinin ömürleri dolduğunda milyonlarca akü her yıl nasıl bertaraf edilecek? Bunun çevreye etkileri nasıl önlenecek? Maddi giderler nasıl karşılanacak? Bu sorular gündemde sıcaklığını sürdürürken, çok eskiden beri araştırmaları sürdürülen Hidrojen tekrar yakıt olarak önem kazanmaya başladı.
Peki konunun Türkiye ayağındaki durum nasıl gidiyor? Orada da sorular çok. Geniş bir yazı ile o konuyu da sizlerle paylaşmaya çalışacağım. Ülkemiz artık kendi otomobil markası TOGG’u devreye soktu. Araç caddelerde dolaşıyor. Performans ve fiyat değerlemeleri yapılıyor. Velhasıl, dinamik günlerden geçiyoruz.
Görüşmek üzere...