Bundan 25 yıl kadar önce, İstanbul’a ikinci (Henüz Sabiha Gökçen yoktu) bir havalimanının Silivri’nin Gazitepe Köyü’ne yapılması öneriliyordu.
Ama öyle olmadı, Ak Parti iktidara gelince Başbakan Tayyip Erdoğan, rivayet olunur ki, bir helikopter gezisi yaparak yeni havalimanın Eyüp ilçesi Tayakadın Köyü’ne yapılmasını istedi.
Kamuoyunun bir kesimi, göletler, ağaçlıklar ve maden sahalarından oluşan araziye havalimanı olmaz diye yoğun bir karşı kampanya başlattı. Hayvanseverler, bölgenin kuşların göç yolu olduğunu söylerken, havacılıktan anlayanlar yörenin yağışlı, rüzgarlı ve şehre uzak olduğunu dile getirdiler.
Tüm bu itirazlara rağmen ihale 2013 yılında yapıldı ve inşaatı yüzlerce iş makinesin ve ekipmanla başladı, 42 ay gibi rekor sayılacak bir sürede bitti. Yüz yıldır Türkiye’ye ve Türk halkına savaşta, barışta hizmet eden Atatürk Havalimanı sadece 33 saatte içinde taşınarak ne yazık ki tarihe gömüldü.
Birinci beş yıllık inşaat döneminin her aşamasını takip ettiğim 76,5 milyon metrekarelik arazide yükselen dev havalimanının 29 Ekim 2018’da resmi ve 23 Nisan 2019’da da fiili açılışına da şahit olup, sonucun nasıl olacağını herkes gibi beklerken, bu sırada hiç beklenmedik Covid19 pandemisi çıktı ve tüm dünyayı kasıp kavurdu.
Bu dönemde muhalifler biraz yatışmış, ilk günkü itirazların dozu da azalmış toplumsal muhalefet aşağı düşmüştü. Hala muhalif olanlar tabii ki var. Onları haklı çıkaran bazı olumsuz gelişmeler olmadı mı, tabii ki oldu. Böylece, 2021 -22 yılları sıkıntılı olarak geride kaldı.
İstanbul Havalimanı’nın, işletmeci şirket İGA Ortaklığı’na ait olmadığı, devletin malı olduğu gerçeğinin de daha kabul görmesiyle bu meydan hakkında toplumsal bir mutabakat büyük ölçüde sağlanmıştır. Yapılanın yıkılamayacağını anlatan görüşlere hak verirken, Atatürk Havalimanı için neden böyle bir görüş öne sürmediler diye de sormayı ihmal etmeyeceğim.
İstanbul Havalimanı kamuoyuna bilgi vermekten kaçınmıyor. İGA’da CEO’luk görevinde başarılı performans çizen H.Kadri Samsunlu’dan vekâleten iki ay önce devralan Selahattin Bilgin, 2023 yılında neler yaptıklarını ve de 2024 hedeflerinin ne olduğunu dile getiren inandırıcı bir basın toplantısı yaptı. Sunucu meslektaşımız Melda Onur ile sorup cevap şeklinde açıklamalarda bulunan Bilgin, şunları söyledi.
“2019 yılında toplam 52 milyon 748 bin olan yolcu sayımız, 2023 yılında 76 milyona ulaştı. 11 Haziran 2023’te günlük 1693 uçuş ile rekor kırdık. Yolcu sayısında ise 2 Temmuz 2023 günü 266 bin 184 kişi ile başka bir rekora imza attık. Uçuşlara başladığımız 2019 yılında uçak trafiği 329 bin 876 iken, 2023 yılında bu sayı 505 bin 968 oldu.”
2024 yılında yapacaklarını da anlatan Bilgin şöyle devam etti; “Dünyanın en önemli küresel aktarma merkezlerinden olan İGA İstanbul Havalimanı’nda 2023 yılında 160,1 milyon euro yatırım yaptık. Bu rakam 2024’te 656,5 milyon euro olacak.
Gelecek yıl yolcu sayımızı 85 milyona uçak trafiğini de 540 bine ulaştırmak hedefimiz. 61 olan havayolu şirketi sayımızı Cumhuriyetimizin 100. yılında 101 şirkete ulaştırdık. Buna 2024’te 11 yeni havayolu daha ekleyeceğiz. İGA İstanbul Havalimanı, hizmet verilen havayolu sayısı bakımından dünyada ilk üç arasında bulunuyor”
“Henüz beş yaşında, genç bir organizasyon olarak” uçuş sayısında son 4 yıl üst üste “Avrupa’nın En Yoğun Havalimanı” unvanına sahip olduklarına dikkat çeken Bilgen “2024’te Avrupa’da ilk üçlü bağımsız paralel pist operasyonu yaparak bir ilki başaracağız” diye ekledi.
İstanbul Havalimanı’da İGA şirketinde 12 bin kişinin çalıştığını, paydaşlarla birlikte çalışan sayısının 100 bin kişilik bir aile olduğunu da belirten Bilgen
“Aileleriyle birlikte 500 bin kişilik bir camia oluşturuyoruz diyebiliriz” dedi.
Bilgen, üç yıldır yapılan anketlerde halk genelinde beğenilme oranının 2023 yılında yüzde 89’a ulaştığını da sözlerine ekledi.
İstanbul Havalimanı CEO Vekili Selahattin Bilgen’e “Avrupa’da yolcu sayısında lider olan, dünyanın en önemli, en iyi ve en büyük havalimanları arasında yer alan İstanbul Havalimanı’nın iki ortaktan oluşan sermaye yapısında 2024 yılı içinde bir değişiklik olabilir mi? diye sordum. Bilgin’in cevabı şöyle oldu;
“Doğrusu sermaye yapısıyla ilgili konular benim değil, ortaklarımızın ilgi alanına girmektedir. Ama şunu size söyleyebilirim ki, şirket ortaklarıyla sık bir arada olduğum için gelişmeleri biliyorum. Bu tür ortaklık teklifler geliyor, ama bunları kabul etmiyoruz”
Bu gösteriyor ki, Türkiye’nin değeri olan İstanbul Havalimanı yolcu sayısı ve uçak trafiğinin yanı sıra diğer konularda başarı sağlayıp rüştünü ispat ederek yoluna devam ediyor.
Bundan da milletçe gurur duyuyoruz.
Mutlu yarınlar Türkiyem.