Günümüz dünyasında en önemli gündem maddele­rinden biri de ulaşım. Tüm ülkeler; altyapısından iti­baren en karmaşık düzenlemelere kadar, bu konuyu nasıl daha iyileştirebilirim diye kafa yoruyor.

Yazımı; Ekonomi Gazetesi yazarı Didem Eryar Ün­lü’nün konuyu irdeleyen yazısının başlığını alarak başlat­mak istedim. Sorunun özeti aslında bu üç kelimede gizli. Kentleşmenin tüm dünyada yaygınlaşması ve nüfusu yo­ğunluğunun artması herkese sorumluluklar yüklüyor. Geçmiş yıllarda tasarlanmış ulaşım yöntemleri de hızla dönüşen talebi karşılayamaz hale geliyor. Sonuç; trafik sı­kışıklığı, hava kirliliği, artan maliyetler ve zaman kaybı.

Trafik sıkışıklığının yol açtığı sorunlar, küresel ekono­miye her yıl milyarlarca Dolara mal oluyor. Kara, hava, deniz ve demir yolu taşımacılığı entegre bir ağ olarak ça­lışmakta zorlanıyor ve bu da daha fazla maliyete neden oluyor.

İnsanlar ilk çağlardan bu yana seyahat etmeyi daha hızlı ve daha kolay hale getirmenin yollarını aradılar. Önce te­kerleği, sonra yük arabalarını, vagonları, buhar gücünü inşa ettiler. Bu gelişme; elektrikli arabalar, bisik­letler ve otonom araç­larla devam etti. Bugün geldiğimiz durumda, çok daha ütopik fikirler gerçeğe dönüşüyor. Ula­şımın geleceği; akıllı tek­nolojiler, elektrifikasyon etrafında şekilleniyor. Bu gelişmelere bir göz ata­lım.

Otonom Hava Araçları:

Toplu ulaşım, göklere çıkma hazırlığında. Dronlara benzese de bu araçlar esas olarak yolcu taşımak için tasarlanmış hava araçları olarak tanımlanıyor.

Uçan Bisikletler:

Japon bir firma tarafından geliştirilen uçan bisikletler, teknolojide yeni bir gelişimin sinyallerini veriyor. Yeni nesil taşıtlar 40 dakika havada kalabiliyor ve saatte 100 kilo­metre hıza ulaşıyor. Japon teknoloji şirketi AERWINS Technologies, dünyada ilk uçan bisikleti geçtiğimiz Eylül ayında düzenlenen Detroit Otomobil Fuarı’nda sergiledi. KOMATSU, 2023’te ABD’de XTURISMO Hoverbike’ın daha küçük bir versiyonunu satmayı planlıyor. Hoverbike’ın ABD’deki fiyatının 777 bin dolar (14,2 milyon TL) olması bekleniyor. Şirket daha küçük elektrikli bir model için ma­liyeti 50 bin dolara düşürmeyi umduğunu belirtti.

Sürücüsüz Taksiler:

Son yıllarda sürücüsüz araç teknolojileri geliştiren şir­ketlerin sayısı artıyor. Bu şirketlerden biri olan ve gele­cekte tamamen sürücüsüz robot taksi hizmeti sunmayı planlayan ABD’li Cruise, testlerini uzun süredir gerçekleş­tirdiği sürücüsüz taksi servisini bu yılın başında halka açtı. Dünyanın ilk sürücüsüz robot taksi hizmetini 2020 yılı so­nunda Waymo başlatmıştı. Google’ın ana şirketi Alpha­bet’in yan kuruluşu olan Waymo’nun hizmeti Phoenix kentinde kullanılıyor. Otonom arabalar, Akıllı Mobilite zihniyetini temsil ediyor. Bu taksiler, Nesnelerin İnterneti sayesinde müşterileri ile ve birbirleriyle iletişim kuruyorlar.

Hyperloop:

Uçak, tren ve otomobillerden çok daha verimli olacağı öngörülen bu teknolojinin 10 yıl içinde ulaşımı, taşımacı­lığı ve kentsel yaşamı dönüştürebileceği; hava yolculuğu hızını karada mümkün kılacağı ifade ediliyor. Hyperloop; özel olarak geliştirilmiş mıknatıs sayesinde yerden 10 san­timetre havada ilerliyor. Bu sayede sürtünme direnci oluşmuyor ve hızı saatte 1000 kilometrenin üzerine çı­kabiliyor. Böylece zamandan tasarruf sağlarken karbon salımı açısından dünyanın en önemli kirleticilerinden biri olan ulaşım sektörünün çevresel etkisini minimuma indi­riyor. Uçak, tren ve otomobillerden çok daha verimli ola­cağı öngörülen Hyperloop teknolojisinin, hava yolculuğu hızını karada mümkün kılacağı ifade ediliyor.

Umarım ülkemiz de bu gelişmeleri yakından izler ve uy­gular. Petrolümüz olmadığından buna mecburuz.