Türkiye'de trafiğe kayıtlı taşıtların verilerini TÜİK 2017 yılından beri topluyor. Sizlerle bu veriler hakkında bazı rakamları paylaşmak istiyorum.

Toplam taşıt sayısı 2017'de 22.218.945 iken, 2024 yılında bu sayı 31.300.000'e yükselmiştir.

Bu rakamların yaş gruplarına baktığımızda ortaya çıkan sonuç, konunun ciddiyetini gözler önüne seriyor. Ülkemizde düşen alım gücü, trafikteki araç parkının hızla yaşlanmasına neden oldu. TÜİK verilerine göre son 7 yılda toplam otomobil ortalama yaşı 1,8 puan artışla 14,2'ye çıkarken, en yüksek artış 5,8 puanla 11-15 yaş grubunda gözlendi.

2017'de her 100 otomobilden 34,3'ü yeni araç kategorisinde gösterilen 0-5 arası yaşa sahipken, bu sayı 2024'te 24,5'e geriledi. Sektör temsilcileri, ÖTV matrah güncellemesi ve hurda teşvikinin aciliyet kazandığını belirtiyorlar.

Yüksek enflasyon ve krediye erişimde yaşanan zorluklar, pazardaki görünümü değiştirdi. Ekonomik model satışları azalırken, lüks araç oranı arttı. Türkiye'de orta sınıfın otomobile erişimi giderek zorlaşırken, lüks segment büyüdü. 2024 yılında A, B ve C segmentlerini oluşturan ekonomik modellerin satışları yüzde 2'nin üzerinde azalırken, D,E ve F segmentlerini oluşturan lüks otomobillerin oranı ise yüzde 2,9 arttı.

2023 yılında pazarın yüzde 89'unu vergi oranları düşük olan B ve C segmentlerindeki araçlar oluştururken, 2024 yılında bu pay 3,3 puan azalarak yüzde 85,7'ye geriledi.

Düşen alım gücü vatandaşları motosiklete yöneltti. 2024 yılında motosiklet satışları yıllık bazda yüzde 26 artarak 1 milyon 207 bine yaklaşırken, otomobil satışları ise aynı dönemde yüzde 1,3 artarak 980.000 adete ulaştı.

2023 yılında trafiğe kayıtlı taşıtların yüzde 53'ünü otomobil, yüzde 17,7'sini motosiklet oluşturmuştu. 2024 yılında ise trafiğe kayıtlı taşıtların yüzde 52'sini otomobil, yüzde 20'sini motosiklet oluşturdu.

Sağlıkla kalın…