Elektrikli araçlar gündemimizde her günden daha çok yer almaya başladı. 2030 -2035 aralığında birçok üreticinin planladığı gibi fosil yakıtlı araçların yerini tamamen alması bekleniyor.
Elektrikli araçlar gündemimizde her günden daha çok yer almaya başladı. 2030 -2035 aralığında birçok üreticinin planladığı gibi fosil yakıtlı araçların yerini tamamen alması bekleniyor. Ancak bu durumda önemli soru işaretlerinden birisi de şarj istasyonları. Türkiye’de an itibariyle yaklaşık 800 adet şarj istasyonu bulunmaktadır. Bu istasyonlarda ve 61 ilde yaklaşık 2000 adet soket sayısı olduğu biliniyor. Fakat bu istasyon sayısının içinde evlerdeki, sitelerdeki ticari olmayan şarj istasyonları ise yer almamaktadır. İstasyonların yoğunluğu Marmara, Ege ve Akdeniz bölgesinde bulunmaktadır.Türkiye’de bugün itibariyle 20 civarında irili ufaklı firma şarj istasyonu pazarında faaliyetini devam ettirmektedir. Ülkemizdeki 2000 şarj soketinin 230 adeti CHAdeMO ve CCS standartlarına sahip ünitelerdir. Bunlar ‘hızlı şarj’ dediğimiz şarj yöntemini destekleyen DC aktarım gerçekleştirirler.
Bu istasyonlarda gerçekleştirilen şarj, elektrikli otomobilin 45 dakika içerisinde yüzde 80’lik şarj seviyesine ulaşmasını ve otomobil modeline bağlı olarak 200-250 km menzile sahip olmasını sağlamaktadır.
Ev ve işyerlerinde tüm gün boyunca sabahtan akşama, akşamdan sabaha şarj edip sonrasında dolu bir şekilde kullanmaya devam edenlerin dışında dışarıda ulaşılan istasyon firmaları, ev ve işyerlerinde kullanılan firmaların bazılarını incelemek gerekirse:
ZES; Zorlu Enerji, 2018 yılında kurduğu ZES markası ile elektrikli araçların yaygınlaşmasına katkı sağlamak amacıyla ülkemizdeki şarj istasyonu ağını genişletmeye devam ediyor. Yapılan son yatırımlarla birlikte elektrikli araç şarj istasyonu ağını 81 ile yaymayı hedefleyen ZES, 420’den fazla lokasyonda ve 710’dan fazla araca aynı anda hizmet verebiliyor.
VOLTRUN; Zebra Elektronik AŞ. olarak 2011 yılında Ar-Ge çalışmalarına başlanmış olunan Voltrun markası elektrikli araç şarj istasyonlarının üretimini, ağ operasyonunu ve saha hizmetlerini (kurulum, servis vb.) sağlamaktadır. 2016 yılında satışa sunulan şarj istasyonları uluslararası standartlarda olup Avrupa’da ve ülkemizde satılan tüm elektrikli araçlar ile uyumludur. Voltrun Şarj İstasyon Ağı, 82 noktada 156 adet Soket ile hizmet vermektedir.
EŞARJ; Eşarj Elektrikli Araçlar Şarj Sistemleri AŞ. 2008 yılında kurulmuştur. Nisan 2018’de Eşarj’ın çoğunluk hissesi Enerjisa Enerji AŞ’ye satılmıştır. Eşarj’ın bugün itibariyle Türkiye’de 80 civarında şarj istasyonu bulunmaktadır. Hem AC hem de DC tarafında tüm önde gelen elektrikli araç marka ve modelleriyle uyumludur. AC şarj için, kullandığınız araç üreticisinden Mode3 tipi bir kablo tedarik ederek, aracınızı şarj edebilirsiniz.
SHARZ.NET; evlere, sitelere, benzin istasyonlarına, alışveriş merkezlerine ve otellere şarj istasyonu kurulumu yapan bir firma olan Sharz.net’in Türkiye’nin birçok yerinde bayilikleri yer almaktadır. DC ve AC ve konut model şarj üniteleri bulunur.
G-CHARGE; GERSAN Elektrik tarafından faaliyete geçirilen Türkiye’nin ilk yerli Elektrikli Araç Şarj İstasyonu markası G-CHARGE’dır. Sistem dahilinde şarj gerçekleştirmek için mobil ödeme sistemlerini kullanabiliyorsunuz. Ayrıca sisteme üye olunarak alacağınız radyo frekanslı tanımlama (RFID) üye kartınız ile veya İstanbul Kart vb. dahili sistemler aracılığıyla bu üniteleri kullanabilirsiniz.
BD OTO; Boyner ailesi tarafından kurulmuş olan BD Otomotiv, Türkiye’de ve Avrupa’da “Ulaşımın Elektriklendirilmesi” vizyonuna odaklanmış, merkezi İstanbul’da olan yerli bir firmadır. Bu çerçevede BD, elektrikli araçların üretim, dağıtım ve şarj altyapısı konusunda faaliyet göstermektedir. Üretime yönelik olarak da BD, İtalya ve Türkiye’deki montaj ile hafif ticari araçları elektrikli araca dönüştürmeye odaklanmıştır. Hafif ticari araçları elektrikli araca dönüştüren bu firmanın 71 adet şarj istasyonu bulunmaktadır. Elektrikli araçlar sessiz çalışma, yüksek verim, ucuz enerji gibi avantajlarının yanı sıra uzun sürede şarj olma gibi bir dezavantaja sahip olarak bilinse de an itibariyle ilerleyen teknoloji ve gelişmekte olan batarya sistemleri sayesinde bu süre gitgide kısalmaktadır. Genelde yanlış bilinen şarj etmenin çok uzun saatler sürdüğü algısının aksine gerek hızlı AC şarj ve gerekse hızlı DC şarj üniteleri sayesinde %100’e şarj olma süresi belirli araçlarda 45 dakikalara kadar düşürülmüştür.
Türkiye’deki elektrikli araca sahip olan kişilerin kullandıkları şarj istasyonlarının bazılarının hangi firmalara ait olduğunu yukarıda belirttim. Bazı şehirlerde gerek belediyelerin işlettiği otoparklarda gerekse özel otoparklarda elektrikli araçların şarj olabilmesi için park yerleri ayrılmıştır. Bugün birçok AVM’de, bazı benzin istasyonlarında, otellerde, otomotiv şirketlerinde, araç bakım servislerinde, okullarda, evlerde ve sitelerde şarj istasyonu bulunmaktadır.
Bir ay öncesine kadar yapılan araştırmalar da 2030 yılında Türkiye’de satılan her beş araçtan birinin elektrikli araç olması bekleniyordu. Ancak Şubat başı elektrikli araçlar da yapılan ve bir türlü anlaşılamayan ÖTV artışı bunu çok zorlaştıracak gibi.