İNCELEME

Elektrikli araçlar yükselişte

Trafiğe kayıtlı dizel otomobillerin payı, 2024 yılı ocak ayı itibarıyla yüzde 31,7’ye geriledi. Bu düşüş, küresel eğilimlerle paralel olarak Türkiye’de de elektrikli ve hibrit araçlara yönelik ilginin arttığını gösteriyor.

EKOHABER ÖZEL

Küresel çapta yeşil dönüşüm ve sürdürülebilirlik çabaları, otomotiv sektöründe önemli değişimlere yol açıyor. İklim değişikliğiyle mücadele kapsamında çevre dostu alternatifler öne çıkarken, elektrikli araçlar otomobil tercihlerinde yeni bir trend haline geldi. Bu değişim, otomotiv üreticilerini üretim bantlarında elektrikli araçlara daha fazla yer ayırmaya yönlendiriyor.

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) ve Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) verilerine göre, son dört yılda dizel motorlu otomobillerin toplam otomobil parkı içindeki payı sürekli azalıyor. 2021 yılında trafiğe kayıtlı 13,7 milyon otomobilin 5,2 milyonunu dizel araçlar oluştururken, oran da yüzde 37,6’ya geriledi. 2024 yılı ocak ayı itibarıyla ise dizel otomobillerin payı yüzde 31,7’ye düştü. Bu düşüş, küresel eğilimlerle paralel olarak Türkiye’de de elektrikli ve hibrit araçlara yönelik ilginin arttığını ortaya koyuyor.

Elektrikli araçlara olan talep artışı, şehir planlamaları ve altyapı yatırımlarını da hızlandırıyor. Dünya genelinde birçok ülke, fosil yakıt kaynaklı emisyonları azaltmak için önlemler alırken, elektrikli araçlar için şarj istasyonu ağlarını genişletiyor. Özellikle Avrupa Birliği (AB) ülkeleri, 2035 yılından itibaren benzinli ve dizel motorlu yeni otomobillerin satışını yasaklama kararı alarak bu alanda öncü bir adım attı.

Avrupa’da Dizel Araç Kısıtlamaları

Avrupa’da birçok şehir, dizel araçların kullanımını sınırlandıran önlemler uyguluyor. Örneğin, Almanya’nın Stuttgart ve Hamburg gibi şehirlerinde eski dizel araçların belirli bölgelere girişi yasaklandı. Norveç’te ise düşük emisyon politikaları kapsamında dizel araçların kullanımına yönelik kısıtlamalar devreye alındı. Norveç, yeni otomobil pazarından benzinli ve dizel araçları tamamen kaldırarak elektrikli araçlara geçişi hızlandıran ilk ülke olma yolunda ilerliyor.

Türkiye’de de dizel otomobil satışlarında belirgin bir düşüş yaşanıyor. ODMD verilerine göre, 2020 yılında 240 bin 819 olan dizel otomobil satışı, 2024 yılında 95 bin 985’e geriledi. Bu, son dört yılda dizel otomobil satışlarında yüzde 60’lık bir düşüş anlamına geliyor. Aynı dönemde, elektrikli ve hibrit araçlara olan talep ise hızla artıyor.

Geleceğin Otomotiv Trendleri

Küresel otomotiv sektörü, hızla elektrikli ve hibrit araçlara doğru evriliyor. Türkiye’de de bu trende paralel olarak dizel araçların payı azalırken, elektrikli araçların yaygınlaşması için altyapı çalışmaları hız kazanıyor. Önümüzdeki yıllarda, çevre dostu teknolojilere yapılan yatırımların artması ve fosil yakıtlı araçların yerini elektrikli modellere bırakması bekleniyor.