Elektrikli aracın pil ömrünü etkileyen şeyler ve pil takımını en iyi durumda nasıl tutarız sorusuna cevaplar…
Elektrikli otomobiller, sessiz ve emisyonsuz çalışmasının yanında mükemmel değiller. İlk modeli satın almadan önce farkında olmamız gereken bazı zorluklar var.
Elektrikli araçlar, motorlara güç sağlamak için gereken elektriği depolamak için büyük piller kullanır. Bu pillerin gücü tükendiğinde veya azaldığında, araç sahipleri tekrar yola çıkmadan önce şarj etmek için durmalıdır. Zamanla, tüm bu şarj ve kullanım, bir pilin kapasitesini ve kapasitesini koruma yeteneğini yıpratabilir. Farklı piller farklı oranlarda aşınır ve sürüş alışkanlıklarının uzun ömürlülük üzerinde de büyük etkisi vardır. Batarya bozulmasına ve nedenlerine daha yakından bakalım.
Elektrikli araç aküleri, cep telefonlarındaki veya dizüstü bilgisayarlardaki pil takımı gibidir, çünkü zamanla ve kullanımla bozulmaya başlarlar. Tekrar deşarj ve şarjın yanı sıra termal aşınma, enerji kapasitesini ve verimliliğini, pilin artık iyi menzil ve şarj performansı sağlayamayacağı bir noktaya kadar azaltabilir. Çoğu yeni EV modeli, pilin tamamen boşalmasını önlemek için özel araç aküsü teknolojisine ve programlamaya sahiptir, bu da pil ömrünü uzatmaya ve pillerin şarj performansını korumasına yardımcı olabilir.
Araca bağlı olarak, aşırı sıcaklıklarda çalışmak gerçek akü bozulmasını taklit edebilir. Yüksek ve düşük sıcaklıklar, menzili azaltarak ve şarj hızlarını yavaşlatarak EV pil kapasiteleri üzerinde benzer etkilere sahiptir. Sıcaklıkların pillerin kendileri üzerindeki bariz etkisinin ötesinde, iklim kontrol sistemlerinin ve diğer elektrikli bileşenlerin kullanılması pil gücünü hızla tüketebilir.
Her seferinde tam şarj olması için aracı fişte takılı bırakmamaya çalışmamız lazım. Pillerin “orta şarj” durumu en sağlıklı oldukları andır. Şarj spektrumunun üst veya alt ucunda tekrar tekrar çalışmak hasara neden olabilir. Bu, özellikle akünün tamamen boşalmasının diğer araç sistemlerinde sorunlara neden olabileceği alt uçta geçerlidir.
Şarj ve deşarj hızlarınızı takip etmemiz lazım. Aracınızın kullanabileceği en hızlı şarj cihazını kullanmak, rahatlığına rağmen her zaman en iyi fikir olmayabilir. Bataryanıza mümkün olduğunca hızlı bir şekilde çok fazla güç yüklemek aşınma ve yıpranmaya hatta erken arızaya neden olabilir. Aynı şey boşaltma hızları için de geçerlidir. Başlatma kontrollerini veya benzer özellikleri tekrar tekrar kullanmak pili hızlı bir şekilde boşaltır ve sonuçta performansı ve pil kapasitesini düşürür.
Çoğu elektrikli otomobilin pil garantisi en az 8 yıldan başlıyor. Ancak bu, pilinizin bu kadar uzun süre dayanacağı anlamına gelmez, bu nedenle sekiz yıl sorunsuz çalışacağınızın garantisi yoktur. Bazı üreticilerin garanti kapsamı alınmadan önce akü durumu veya çalışması ile ilgili hükümler taşır, bu nedenle aracınızın garantisini anlamak önemlidir.
Ancak bunların hiçbiri bize pil ömrünü söylemiyor. Çoğu durumda, pil bozulması, birkaç yılda yavaş yavaş gerçekleşir. Öncelikle aşırı sıcak veya soğuk koşullarda çalışan otomobillerde bu düşüşün çok daha hızlı gerçekleştiği görülebilir.
Teknik olarak elektrikli araçlar egzoz emisyonu gerçekleştirmiyor.
Bu tür araçların kesinlikle içten yanmalı motora sahip araçlardan daha temiz olduğunu söylemek mümkün. Fakat bu elektrikli modellerin sıfır karbon salınımı yaptığı anlamına gelmiyor. Elektrikli araçların kullandığı elektriğin ciddi bir bölümü fosil yakıtlardan elde ediliyor.
Çevreyi kirleten bir diğer unsur da elektrikli araç bataryaları. Üretiminde birçok farklı materyal kullanılan bataryalar, çevre kirliliğine katkı sağlamaktadır. Ancak her geçen gün tedbirlerin artırılması ve lityum iyon bataryaların daha verimli şekilde geri dönüştürülmeye başlanması sayesinde çevresel etkiler azalma eğilimindedir.
Bir elektrikli araç bataryası kullanım ömrünü tamamladığında içerisindeki lityum, nikel, mangan, kobalt ve grafit gibi değerli materyalleri yeniden kullanmak üzere geri dönüştürmek mümkündür. Bu sayede elektrikli araçların karbon ayak izi küçülmektedir.