Dünya turizmine yön veren örgütlerin başında Birleşmiş Milletler’e bağlı olan kısa adı (UNWTO) olan Dünya Turizm Örgütü gelmektedir. Bilebildiğim kadar bu kuruluşta üst düzeyde görev yapan hiç bir Türk vatandaşı bulunmamakta.

Dünya turizmine yön veren örgütlerin başında Birleşmiş Milletler’e bağlı olan kısa adı (UNWTO) olan Dünya Turizm Örgütü gelmektedir. Bilebildiğim kadar bu kuruluşta üst düzeyde görev yapan hiç bir Türk vatandaşı bulunmamakta.
İkinci sırada kısaca UFTAA (Universal Federation of Travel Agent’s Associations (Fr.FUAAV) adıyla bilinen Uluslararası Seyahat Acenteleri Birlikleri Federasyonu gelmektedir. 2017 yılında İstanbul’da TÜRSAB nezdinde ofis açan UFTAA’nın 2019 genel kurul toplantısı da yine İstanbul’da yapılmıştı.
(Avrupa Birliği nezdinde ise ECTAA diye adlandırılan Seyahat Acenteleri ve Tur Operatörleri Birlikleri Gurubu geliyor.)
UFTAA’da Türkiye’yi TÜRSAB (Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği) temsil eder.
Başkanlığını Hint Seyahat Acenteleri Birliği Başkanı Sunil Kumar Rumalla’nın yaptığı bu önemli kuruluşta, turizmden sorumlu başkan yardımcılığını Batman doğumlu bir acenteci olan Çetin Gürcün yapmaktadır. TÜRSAB Genel Sekreteri iken bu göreve seçilen ve halen görevine devam eden Çetin Gürcün dostumdan bir WhatsApp mesajı aldım. UFTAA’nın Başkanı Rumalla’nın havayollarının son durumunu anlatan çok önemli notunu benimle paylaşan Çetin Gürcün’e çok teşekkür ediyor ve içeriğine dönüyorum. Malum iki hafta önce tüm dünyada iflas eden havayollarının adlarını yazmıştım. Şimdiyse, iflasla uğraşanların yanı sıra zor durumda olan, filolarındaki uçakları azaltan şirketlere mercek tutan UFTAA Başkanı öngörülerinde bakalım ne diyor.
“Dünya çapında 100 yıllık bir sektör olan havacılık için üzüntülü günler yaşıyoruz.
EMIRATES AIRWAYS- Filodaki 38 adet A380’i gerekçelendiriyor ve Boeing 777X için tüm siparişleri iptal ediyor. (150 uçak, bu tür için en büyük sipariş). Ayrıca, 56 yaşın üzerindeki çalışanlarını da emekli olmaya davet ediyor.
ETIHAD AIRWAYS - A350 için verdikleri 18 siparişi iptal etti. 10 adet A380 ve 10 adet Boeing 787’yi esas alarak 720 personeli boşa çıkardı.
LUFTHANSA AIRLINES- 72 uçağı (iki taksitte) yere indirmeyi planlıyor.
THAI AIRWAYS - İflas dosyaları!..
SOUTH AFRICA AIRWAYS İflas için dosyalar!..
FINN AIR - Elindeki 12 uçağı iade ediyor ve 2 bin 400 kişiyi işten çıkarıyor.
FIJI AIRWAYS - Pilotlar dahil 7OO’den fazla çalışanı işten çıkarmaktadır.
VIRGIN AIRWAYS- 600 pilot dahil 3 binden fazla kişiyi ateşliyor! (Çıkarır)
VIRGIN AVUSTRALYA - İflas dosyaları!
SAS-Şirketi 14 uçak döndürür ve 520 pilotu ateşler.
SCANDINAVIAN-NORWEGIAN AIRLINES ve SAS’ı küllerinden yeni bir şirket inşa etmek için tasfiye etmeye çalışıyorlar.
NORVEÇ HAVAYOLLARI-Uzun mesafeli uçuşlarını tamamen durdurur ve 787’leri kiralayanlara iade eder.
BRUSSELS AIRLINES- Şirket, filosunu yüzde 50 (ve ilgili fazlalıkları) azaltır.
AIR MAURITIUS - Yönetim’e girer.
IAG - INTERNATIONAL AIRLINES GROUP (BRITISH AIRWAYS)- 34 uçakta yer alır. 58 yaş üstü herkes emekli olacak.
IAG, AIR EUROPA’yı devralmayı planlıyor ve bunun için tazminat olarak 40 milyon Euro ödeyecek.
IAG (IBERIA) Şirket,56 uçağı yere indirdi.
LUXAIR-Şirket, filosunu yüzde 50 azaltır (ve ilgili fazlalıkları).
CSA-Uzun yol sektörünü ortadan kaldırır ve sadece 5 orta mesafeli uçağı elinde tutar.
SEN- 22 uçağı yere indirir ve 4 bin 100 kişiyi ateşler.
RYANAIR-Şu an için 113 uçak ve 900 pilottan kurtuluyor, önümüzdeki aylarda 450 pilot daha gider.
WIZZAIR - 32 adet A320’yi iade ediyor ve 200 pilot da dahil olmak üzere bin 200 kişiyi işten çıkarıyor. Ayrıca önümüzdeki aylarda 430 kişilik işten çıkarma dalgası planlanıyor. Kalan çalışanlar ücretlerinin yüzde 30 azaldığını görecekler.
EUROWINGS - İflasa giriyor.
HOP-Filo ve personeli yüzde 50 azaltma olasılığını araştırıyor.
Şu anda, AIRBUS’ta saklanan 60 yeni uçak, görünürde alıcı olmadan sipariş iptalleri (18 adet A350 dahil) gündemde.
Ne yazık ki dünya çapında 90 binden fazla çalışmayan pilotu işten çıkarabilecek ve Eylül’e kadar minimum 8 bin uçak yere indirilecek diye tahmin ediliyor. Kısaca, “HAVA TAŞIMACILIĞI SEKTÖRÜ YAŞAM DESTEĞİNDE!” diyebiliriz.
Bu durum yaşam tarzlarımız üzerinde büyük bir etki yapacak. Bu arada Malezya, Kazanah ile MAS’ı bir kez daha kurtardı. KESİN OLAN ŞU Kİ, DAHA KÖTÜSÜNE HALA TANIKLIK EDEBİLİRİZ.”
Sorumlu mevkiideki UFTAA Başkanı’nın böyle konuşması elbette hayra alamet değil. Fakat, yine de karamsar olmadan yarınlara güvenle bakmaya çalışalım.
Tüm dünya ülkelerine iyi uçuşlar.