Bursa ekonomisini sırtında taşıyor: ÇEMTAŞ
Çemtaş Genel Müdürü Nuri Özdemirel, 2008 yılının son çeyreğinde hissedilmeye başlanan global krizin 2009 yılında da devam ettiğini söyledi.
Devamlı artan aşırı talep ve fiyatların global krize girişte herkesi stokta yakaladığını dile getiren Çemtaş Genel Müdürü Nuri Özdemirel, "Aşırı yapılan stokların 2009un ilk 6 ayında ancak erimesi ve de talep azlığı ilk 6 ay ancak yüzde 60 oranında çalışabilmemizi sağlayabilmiştir. 2009 yılı 3üncü ve 4üncü çeyrekte artan talep gördük ama yine de tam kapasite çalışabilme imkanı bulamadık diye konuştu. 2009 yılında, 2008 yılına göre toplam satışta miktar olarak yüzde 25 azalma (iç satışta yüzde 31, dış satışta yüzde 19 gibi) yaşadıklarını belirten Özdemirel, şöyle konuştu: "Tabiki bu miktar düşüşlerinin satış hasılatlarına yansıması, fiyat düşüklüğünden dolayı, daha fazla oldu. Toplam satışımızın dağılımı, yüzde 46 iç ve yüzde 54 dışsatım şeklinde olmuştur. Avrupada da otomotivin krizde olması ve ilk tedbir olarak da özellikle ve öncelikle kendi ürettikleri çelikleri tercih ediyor olmaları bizleri Avrupa pazarı dışına yönlendirmiştir. Vasıflı çelik sektöründe üretim iç ve dış satışlardaki gerilemelerle 142 bin, ton olmuştur. İhracat 90 bin, ton civarında kalırken, ithalat ise 1.050, tondan 810 bin, tona gerilemiştir. İhracatın ithalatı karşılama oranı yüzde 11 civarında olmuştur. 2009 yılında toplam vasıflı çelik tüketimi yaklaşık 830 bin ton olmuştur. 2009 yılında Türkiyede 884 bin 466 adet ile 2008den yüzde 25 daha az araç üretilmiştir. Üretim gerilemesi otomobillerde yüzde 18, ticari araçlarda yüzde 32 ve kamyonlarda ise yüzde 80 civarındadır. Otomotiv ihracatı değer olarak toplam ihracatın içinde yüzde 16.6lık payla yine ilk sıralarda yer almasına rağmen yüzde 31.8 gerileyerek 16 milyar 876 milyon 610 bin USD oldu. Otomotiv ihracatı miktar olarak da yüzde 30.9 geriledi.
2009 bizim için yatırım yılı oldu
Özdemirel, "Haddehanelerimiz tav fırını çıkışı tufal kırma ünitesi modernize edilmiş ve ilaveten kontini ayaklar önüne de yeni bir tufal kırıcı konularak üretilen yuvarlak ve lamaların daha düzgün yüzeyli ve yüzey hatasız üretilmeleri sağlanmıştır. İlave olarak E ve F holleri yapılmış ve bu hollere vinçler konularak çalışır hale getirilmiştir. F holüne Uzel Otomotiv Sistemleri A.Ş.den karşılıksız çeklere binaen alınan Denge Çubuğu Hattı montajı yapılacak ve otomotive direkt çalışarak denge çubuğu verebilir hale geleceğiz ve böylece de bir miktar yuvarlak ürünümüzü katma değerini artırarak satabileceğiz. E holü ise SCHUMAG-Almanya Kabuk Soyma ve Doğrultma Hattı yatırımımız monte edilmiş ve deneme üretimleri neticesinde Şubat 2010 itibariyle de devreye alınmıştır. Katma değeri yüksek malzeme üretilen hatta yüzey hatalarından arındırılmış hassas ölçü toleranslarında yuvarlak malzemeler Çemtaş kalitesinde müşterilerimize sunulacaktır.Kabuk soyma işlemi haddelenmiş yuvarlak malzemelerin yüzeyinden 1-2 mm. talaş kaldırma işlemidir. Çemtaşta 15 mm-85 mm arasındaki çaplardaki hadde ürünleri 12 mm-80 mm. çapa indirilerek kabuk soyma ve doğrultma işlemi sonrasında istenilen yüzey düzgünlüğünde, ovalitesiz ve hassas toleranslarda malzeme üretilecek. Yüzey hassasiyeti h8,h9 ve h11 toleransları dahilinde olacaktır. Bu işlemler ile ikinci bir talaş kaldırmaya gerek kalmaksızın müşterilerin genel maliyetleri düşecektir. Çemtaşta kurulan parlak çelik hattında SMS-Schumag firmasının en son teknolojisi kullanılmıştır. Kabuk soyma makinesi PM2 tip ve iki toplu doğrultma makinesi WRP 100B tipindedir. Kabuk soyma sonrasında h9 ölçü toleransında malzeme elde edilir ve yüzey pürüzlüğü Ra?2,5µm, Rz?15µm olur. Hassas doğrultma sonrasında Ra?0,8µm ve Rz?6µm yüzey pürüzlüğüne ve h8 hassas ölçü toleransına ulaşılır diye konuştu. 2009 yılında BTSO Ekonomiye Değer Katanlardan en fazla kurumlar vergisi ödeyenler listesinde 4üncü sırayı alan Çemtaşın, 2008 yılında USD 80.581.285,55, Döviz girdisi sağlayarak 8.sırada yer aldığını söyleyen Özdemirel, "Çemtaş Türkiye genelinde İstanbul Sanayi Odası 500 büyük firma sıralamasında ilk 250lerde, Türkiye İhracatçılar sıralamasında ilk 200lerde ve Kurumlar Vergisi sıralamalarında ise hep ilk 100lere girmektedir. Çemtaş 2009 yılında kısa çalışma ödeneğinden faydalanmıştır. 2009 yılı, genel olarak ve de sektörel olarak baktığımızda, Çemtaş için pek de kötü bir yıl olmadığı kanaatindeyiz. Şirketimiz 2010 yılına da çok kuvvetli bir nakit stokuyla girmiştir ve kredibilitemiz de oldukça yüksektir, her anlamda çok güçlüdür. 2010a girerken, stokların tükenmiş olması ve hatta kimsenin stoklu çalışmak istememesi ve taleplerde hafif artışların hissedilmesiyle vasıflı çeliğe olan talep artacak görünümündedir. Büyük ümitlerle girdiğimiz 2010 yılında 2009un tüm olumsuzluklarını unutturacak bir yıl olmasını temennisiyle önümüzdeki günlere daha umutlu bakıyorum dedi.
Çemtaş Genel Müdürü Nuri Özdemirel, 2008 yılının son çeyreğinde hissedilmeye başlanan global krizin 2009 yılında da devam ettiğini söyledi.
Devamlı artan aşırı talep ve fiyatların global krize girişte herkesi stokta yakaladığını dile getiren Çemtaş Genel Müdürü Nuri Özdemirel, "Aşırı yapılan stokların 2009un ilk 6 ayında ancak erimesi ve de talep azlığı ilk 6 ay ancak yüzde 60 oranında çalışabilmemizi sağlayabilmiştir. 2009 yılı 3üncü ve 4üncü çeyrekte artan talep gördük ama yine de tam kapasite çalışabilme imkanı bulamadık diye konuştu. 2009 yılında, 2008 yılına göre toplam satışta miktar olarak yüzde 25 azalma (iç satışta yüzde 31, dış satışta yüzde 19 gibi) yaşadıklarını belirten Özdemirel, şöyle konuştu: "Tabiki bu miktar düşüşlerinin satış hasılatlarına yansıması, fiyat düşüklüğünden dolayı, daha fazla oldu. Toplam satışımızın dağılımı, yüzde 46 iç ve yüzde 54 dışsatım şeklinde olmuştur. Avrupada da otomotivin krizde olması ve ilk tedbir olarak da özellikle ve öncelikle kendi ürettikleri çelikleri tercih ediyor olmaları bizleri Avrupa pazarı dışına yönlendirmiştir. Vasıflı çelik sektöründe üretim iç ve dış satışlardaki gerilemelerle 142 bin, ton olmuştur. İhracat 90 bin, ton civarında kalırken, ithalat ise 1.050, tondan 810 bin, tona gerilemiştir. İhracatın ithalatı karşılama oranı yüzde 11 civarında olmuştur. 2009 yılında toplam vasıflı çelik tüketimi yaklaşık 830 bin ton olmuştur. 2009 yılında Türkiyede 884 bin 466 adet ile 2008den yüzde 25 daha az araç üretilmiştir. Üretim gerilemesi otomobillerde yüzde 18, ticari araçlarda yüzde 32 ve kamyonlarda ise yüzde 80 civarındadır. Otomotiv ihracatı değer olarak toplam ihracatın içinde yüzde 16.6lık payla yine ilk sıralarda yer almasına rağmen yüzde 31.8 gerileyerek 16 milyar 876 milyon 610 bin USD oldu. Otomotiv ihracatı miktar olarak da yüzde 30.9 geriledi.
2009 bizim için yatırım yılı oldu
Özdemirel, "Haddehanelerimiz tav fırını çıkışı tufal kırma ünitesi modernize edilmiş ve ilaveten kontini ayaklar önüne de yeni bir tufal kırıcı konularak üretilen yuvarlak ve lamaların daha düzgün yüzeyli ve yüzey hatasız üretilmeleri sağlanmıştır. İlave olarak E ve F holleri yapılmış ve bu hollere vinçler konularak çalışır hale getirilmiştir. F holüne Uzel Otomotiv Sistemleri A.Ş.den karşılıksız çeklere binaen alınan Denge Çubuğu Hattı montajı yapılacak ve otomotive direkt çalışarak denge çubuğu verebilir hale geleceğiz ve böylece de bir miktar yuvarlak ürünümüzü katma değerini artırarak satabileceğiz. E holü ise SCHUMAG-Almanya Kabuk Soyma ve Doğrultma Hattı yatırımımız monte edilmiş ve deneme üretimleri neticesinde Şubat 2010 itibariyle de devreye alınmıştır. Katma değeri yüksek malzeme üretilen hatta yüzey hatalarından arındırılmış hassas ölçü toleranslarında yuvarlak malzemeler Çemtaş kalitesinde müşterilerimize sunulacaktır.Kabuk soyma işlemi haddelenmiş yuvarlak malzemelerin yüzeyinden 1-2 mm. talaş kaldırma işlemidir. Çemtaşta 15 mm-85 mm arasındaki çaplardaki hadde ürünleri 12 mm-80 mm. çapa indirilerek kabuk soyma ve doğrultma işlemi sonrasında istenilen yüzey düzgünlüğünde, ovalitesiz ve hassas toleranslarda malzeme üretilecek. Yüzey hassasiyeti h8,h9 ve h11 toleransları dahilinde olacaktır. Bu işlemler ile ikinci bir talaş kaldırmaya gerek kalmaksızın müşterilerin genel maliyetleri düşecektir. Çemtaşta kurulan parlak çelik hattında SMS-Schumag firmasının en son teknolojisi kullanılmıştır. Kabuk soyma makinesi PM2 tip ve iki toplu doğrultma makinesi WRP 100B tipindedir. Kabuk soyma sonrasında h9 ölçü toleransında malzeme elde edilir ve yüzey pürüzlüğü Ra?2,5µm, Rz?15µm olur. Hassas doğrultma sonrasında Ra?0,8µm ve Rz?6µm yüzey pürüzlüğüne ve h8 hassas ölçü toleransına ulaşılır diye konuştu. 2009 yılında BTSO Ekonomiye Değer Katanlardan en fazla kurumlar vergisi ödeyenler listesinde 4üncü sırayı alan Çemtaşın, 2008 yılında USD 80.581.285,55, Döviz girdisi sağlayarak 8.sırada yer aldığını söyleyen Özdemirel, "Çemtaş Türkiye genelinde İstanbul Sanayi Odası 500 büyük firma sıralamasında ilk 250lerde, Türkiye İhracatçılar sıralamasında ilk 200lerde ve Kurumlar Vergisi sıralamalarında ise hep ilk 100lere girmektedir. Çemtaş 2009 yılında kısa çalışma ödeneğinden faydalanmıştır. 2009 yılı, genel olarak ve de sektörel olarak baktığımızda, Çemtaş için pek de kötü bir yıl olmadığı kanaatindeyiz. Şirketimiz 2010 yılına da çok kuvvetli bir nakit stokuyla girmiştir ve kredibilitemiz de oldukça yüksektir, her anlamda çok güçlüdür. 2010a girerken, stokların tükenmiş olması ve hatta kimsenin stoklu çalışmak istememesi ve taleplerde hafif artışların hissedilmesiyle vasıflı çeliğe olan talep artacak görünümündedir. Büyük ümitlerle girdiğimiz 2010 yılında 2009un tüm olumsuzluklarını unutturacak bir yıl olmasını temennisiyle önümüzdeki günlere daha umutlu bakıyorum dedi.
Sayı: 726 - Sayı'nın Kapağı