Üniversiteler (Nicelik ve nitelik) -2-

Üniversitenin türetildiği kelime Uni­verse/Evren’dir. Bunu şu anlamda dü­şünmeliyiz; üniversiteler bir lise eğitimi vermemelidir. Evrene (kâinata) açık bir eği­tim ve öğretim kurumu olmalıdırlar. Ülke­mizdeki üniversitelere baktığımızda maalesef pek az üniversitemizde bu sevi­yeyi görebiliyoruz. Bu konuya geçen ya­zımda sizlerin dikkatini çekmiş ve bunlardan ikisi hakkında detaylı bilgi ver­meye çalışacağımı belirtmiştim. Bu defa OSTİM Teknik Üniversitesi ile ilgili biraz detaya inmek istiyorum. Bu üniversitenin bünyesinde:

1- Mühendislik Fakültesi:

- Elektrik Elektronik Mühendisliği

- Bilgisayar Mühendisliği

- Makine Mühendisliği

2- İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi

3- Meslek Yüksekokulu:

- Makine Programı

- Elektronik Programı

- Bilgi Güvenliği Teknolojisi Programı

- Mekatronik Programı

- Lojistik

- Dijital Medya ve Pazarlama birimleri mev­cut.

OSTİM (Ortadoğu Sanayi Ticaret Merkezi); Ankara Yenimahalle’de 17 ana sektör, 139 iş kolu, 6200’den fazla işletme ve 60 bin çalı­şanı olan bir oluşum. İlk temelleri 1975’te atıl­mıştır. Başlangıçta Yapı kooperatif aracılığıyla 2500’den fazla atölyeye yaklaşık 1400 iş yeri ve büro ve 1800 konut inşa edilmiştir. 1980’lerde üye şirketler atölyelerine taşınmışlardır. Bugün OSTİM ulaştığı düzey itibariyle dünyaya ihracat yapan bir gelişime ulaşmıştır. OSTİM Üniversi­tesi’nin kuruluş ve gelişmesinde Yıldız Teknik Üniversitesi’nden sınıf arkadaşım sanayici rah­metli Hasan Basri Bozkurt’un destek olması, benim özel bir ilgi göstermeme vesile olmuş­tur.

Üniversitenin fakültelerinden ziyade Meslek Yüksekokulu’nun (MYO) durumunu sizlerle paylaşmak istiyorum. MYO müdürü Dr. Öğre­tim Üyesi Turan Şişman şu bilgileri veriyor: “Sek­törlerin bugünkü ve gelecekteki durumlarını dikkate alarak müfredatı geliştiriyoruz. Öğren­cilerimiz 2 yıl sonra mezun olacağı için bugün­den geleceği okumak ve okutmak zorundayız. Sanayi üniversitesi olma iddiası; sektörün bizzat yaşanıldığı, sahanın laboratuvar ya da atölye olarak kullanıldığı bir bakış açısı gerektiriyor.”

TUSAŞ Akademi, TEZMEKSAN Akademi ve LENTATEK (Vestel) firmaları ile bir araya gele­rek kendi altyapılarıyla ve ihtiyaçları doğrul­tusunda oluşturdukları eğitimleri, OSTİM MYO olarak birlikte görüşmüşler. Öğrencile­rin sektör yapısını görmeleri, havasını tatma­ları için MYO ile ilgili kısımlarını almışlar. Sektör ve Akademi ile harmanlayıp, üniver­site seviyesine uyarlayıp, öğrencilere faydalı birer ders olarak kazandırılmasına yönelik anlaşma yapmışlar. Bu çalışmayı. “Güçlü Fir­malardan Marka Dersler” olarak adlandır­mışlar.

Uygulamalı eğitim modeli 2,5 dönem teo­rik, 1,5 dönem uygulamayı içeren 3 ayrım­dan oluşuyor. Bu derslerin bir kısmı ortak olarak eğitim-öğretim müfredatı oluşturu­lan, oryantasyon ve biraz kariyer planlamayı içeren, sentez-analiz dersleri. İkinci bileşen, uygulamalı mesleki dersleri. Üçüncü bileşen ise bizzat işletmelerde yapılan dersler; iş yerle­rinde geçirilen iş yeri uygulaması ve dene­yimi dersleri. Bunlar üçüncü dönem haftanın iki gününü, dördüncü dönem haftanın beş gü­nünü kapsayan dersler. OSTİM Bölge Müdür­lüğü ve OSTİM Teknik Üniversitesi’nin ilgili birimleriyle sürdürülebilirliği sağlama adına iş birliği içinde çalışıyorlar. Müfredatlarını, sanayi­cilerden aldıkları geri beslemelere göre her dönem revize etmeye çalışıyorlar.

Ülkemizde ciddi anlamda iyi yetişmiş ara ele­mana ihtiyaç var. MYO’larda yukarıda açıkla­maya çalıştığımız yöntemlere daha fazla önem verilmelidir. Daha gelişmiş bir Türkiye özlemi ancak bu şekilde gerçekleştirilebilir.