Bu hafta oldukça geniş bir kitle olan Y ve Z kuşaklarına kısa bir göz atalım.
Y kuşağı, her şeyi sorgulayan ve aynı zamanda her şeye karşı çıkan nesil. 1980-1995 ya da “99” arası doğanlar olarak anılıyor. Türkiye’de 27 milyon kişi bu jenerasyondan.
Bilgisayar ve internetin ortaya çıktığı dönemde, sosyal medyaya ulaşan ilk nesil. Sosyal medyayı ve teknolojiyi etkin kullanıyorlar. İnternet üzerinden örgütlenmenin gücünü ve imkanlarını ilk tecrübe edenler Y neslidir.
Eleştirileri çok sivri. X jenerasyonuna göre daha sabırsız, daha sadakatsiz, hatta tatminsiz. Esnek saatlerde çalışmak istiyorlar. İş odaklılar, saat değil. İş bitirmek istiyorlar ama işe gelmek istemiyorlar. Parayı harcamak için kazanıyorlar. Dünyayı gezmek istiyorlar. Kurumlara sadakatleri az. Özgüvenleri yüksek. Çok iş değiştiriyorlar. Tasarım, medya ve yaratıcı alanlara ilgi duyuyorlar.
Çekirdek ailelerde yetişmiş önceki kuşaklara göre daha eğitimli ana babalara sahip olan bu kuşak, oluşma ve gelişme sürecinde dijitalleşmenin çekiciliği ile büyüyen ve bilgisayarlarla çok erken tanışmış bireylerden oluşur. Dolayısıyla bilgiye ulaşma ve iletişim hemen tümüyle bu araçlar üzerinden olmuş ve istenilen hedeflere ulaşmak çok kolaylaşmıştır. Dünyanın giderek küreselleşmesi, cep telefonu ve internetin hızla yayılması nedeniyle yeni kaynaklar ve imkanlara ulaşmanın kolaylaşması, küresel ekonomik kriz, ses getiren terör saldırıları, küresel parametreleri etkileyen savaşlar; bu kuşağın ortak kültüründe kaçınılmaz tesirler yaratmıştır.
Y Kuşağı:
-Bilim teknolojilerini en çok kullanan, internette ve sosyal ağlarda en fazla zaman geçiren kuşaktır.
-İş ortamı ve mesai saatlerinde esnekliği benimsemişlerdir. Kariyerden çok kendilerini ifade etmeyi önemserler.
-Karar alma aşamasında aktif rol üstlenirler.
-Bağımsız olmayı severler.
-İşe odaklanırlar.
-Takım çalışmasını severler.
-Hedeflerini açık şekilde tanımlarlar.
-Uyum kapasiteleri yüksektir.
-Hızlı düşünür ve bilgiye hızlı ulaşırlar.
-Eleştiriye tahammülleri azdır.
-Kültürel zenginlikleri önceki kuşaklardan yüksektir.
-Sosyal otoriteden hoşlanmazlar.
-Hızlı üretip hızlı tüketmeye yatkındırlar.
-Eğlenmeyi severler.
-Özgürlüklerine düşkün, kolay uyum sağlayan, çabuk vazgeçen, iyi eğitimli, otoriteye meydan okuyan, teknolojiye hayran bir nesil olarak tanımlanabilirler.
“Z Kuşağına” gelince;
Teknolojik bir hayata doğmuş, fiziksel karşılığı olan her şeyin dijital eş değerinin de olmasını arzu eden, dijitalliğin olmadığı durumlarda mutsuz bir nesil olduğunu söyleyebiliriz.
Gelişen teknolojinin büyük etkisi ile yeteneklerini hızla geliştirme imkanına sahip olan bu kuşak, yaygın kabule göre 2000-2020 yılları arasında doğanlardan oluşmaktadır.
Bu kuşağın temel özelliklerini sıralarsak;
-Hırslı ve rekabetçidirler.
-Aynı anda birçok işi yüksek verimlilikle yapabilirler.
-Aidiyet duyguları zayıftır.
-Takım çalışması yerine bireysel hareket etmekten yanadırlar.
-Aynı anda birçok işi yüksek verimlilikle yapabilirler.
-Dışarıda fazla zaman harcamaz ve genellikle çevrimiçi olmayı severler.
-Araştırmacıdırlar.
-Müsrif görünseler de para biriktirme eğilimleri vardır.
-Yenilikçi işler yapmaktan yana olup, acelecidirler.
Özetle; Z Kuşağı, kendine fazla güvenen, yeryüzünde farklılık oluşturmaya istekli kişilerden meydana gelmektedir.
Bu açıklamalar, bu analizler; sadece kuşaklar konusunda düşünmek, okumak ve bir şeyler yapmak isteyenlere kolaylık sağlamak için konuyla ilgili kavramları özetleyen bir gözden geçirmedir.
Verilen bilgiler; araştırmacıların, akademisyenlerin çalışmalarından aktarılmış olup, arada kısa yorumlar eklenmiştir. Bugün ve yakın gelecekte özellikle Y ve Z Kuşağı ülkemiz ve dünya için çok önemlidir.
Onları anlamaya ve onları en iyi şekilde motive etmeye çalışmalıyız. Gelecek gençlerindir.