Havayolu pilotu olmak büyük gayret, emek ve maddi külfet gerektirmektedir.
Öncelikle birçoğu üniversite bitirmiş ya da bu işin üniversitesini okumaktadır.
Devamında yeme - içme - konaklama hariç değeri 65 bin - 70 bin Euro olan eğitim ücretini ödeyerek, 24 ay süreyle gecesini gündüzüne katarak ATPL (Havayolu Nakliye Pilotu Lisansı) denilen lisansı alırlar. Bitti mi? Tabi ki hayır. Bunların yanına yabancı dil sınavları olan IELTS - TOEFL gibi güncel maddi değeri 2 bin TL’yi yi bulan sınava girip geçerli not almak zorundadırlar. Bunun yan sıra psikolojik testlere tabi tutulurlar. Bu sınavların da fiyatı 300 Euro (Güncel değeri 5000 TL) kadardır. Bu sınav sonucunu her havayolu şirketi kabul etmeyebilir. Her havayolu başka sınava tabi tutar. Artık şansınıza hangisi denk gelirse, ücretini ödeyip, uzun uzun hazırlanıp bu sınav sonuçları ile havayolu firmalarına başvuru yapma şansını yakalamışsınızdır. Eğer bu sınav sonuçlarını aldığınızda şanslıysanız alım süreci varsa başvuru yaparsınız. Pilot alımı yoksa, belirsizlik içinde beklersiniz. Eğer bu elinizdeki belgelerin geçerlilik süresi içinde pilot alımı olursa başvuru yaparsınız. Aksi takdirde daha başvuru yapmadan bu sınavlara tekrar girip not almak zorunda kalırsınız. İlk olarak tüm pilotların hayali olan THY’ye baş vurup şansınızı denemek istersiniz. Olmadıysa sırasıyla, Pegasus alım yaparsa oraya, oranın kriterleri tutmazsa Sun Ekspres’e, orada yaş kriterine takılırsanız artık hangi havayolu olduğu fark etmez diyerek ilk bulduğunuz herhangi bir havayolu firmasına başvurursunuz.
Yıllarca ailece birikim yaparak, aldığınız evi, arabayı satarak hayalinizdeki işi yapmak ve ailenize, çocuklarınıza daha iyi imkanlar sağlamaktır. Elinizdeki tüm donanımla beraber, üzerine 40 bin Euro ödemeyi taahhüt ederek, hali hazırda uçuşları devam eden firmalara başvuru yaparsınız. O kadar çok, 40 bin Euro parası ve elinde tüm belgeleri olan pilot olduğunu görürsünüz ki, bu durum ilk bakışta biraz gözünüzü korkutabilir. Oysaki her pilot hayalleri uğruna ailesinin evini, annesinin, eşinin bileziklerini satmış gelmiştir oraya. 40 bin Euro ödeyince hemen pilot olacakmış gibi gelenler, erkenden evlerine geri dönmüşlerdir. 18 ya da 20 kişilik tip (Uçak tipi) sınıfı için 200’den fazla pilot adayı başvuru yapmıştır. Önce Kaptan ve İnsan Kaynakları grubu tarafından mülakata tabi tutularak ilk süzgeçten geçerseniz, eğer ki uygun bulunmuşsanız simülatör aşaması için tekrar geleceksinizdir. Burada da sol yanınıza oturan kıdemli Kaptan ve arkanızda oturan, ondan daha kıdemli kaptanın talimatları doğrultusunda, istenilen standartta uçuş yapmışsanız, devamında açılacak sınıf sayısı kadar pilot içine girebilmişseniz ne ala. Sizi şirketin İK departmanından arayarak gerekli eğitim ücretini, istenilen sürede belirtilen hesaba yatırmanız durumunda sizi açılacak olan uçak tip sınıfına kaydedeceklerini söylemişlerdir. Artık elinizde avucunuzdaki tüm birikiminizi de hayalleriniz uğruna hiç düşünmeden yatırırsınız. Sonra kendinizi daha önce aldığınız eğitimlerden daha sert ve zorlu bir eğitim ile karşı karşıya bulursunuz. Bu zamana kadar almış olduğunuz pilotaj eğitimlerinin, hepsinin çok rahat ve zorlamadığını hemen fark edersiniz. Sanki bugüne kadar aldığınız tüm eğitimler, havayolları eğitimine hazırlık amaçlı yapılmış gibi gelir. Simulator Check bittiğinde, artık mide ilacı almanıza gerek kalmaz, saç kıran olma derdiniz kalmadan dünyalar sizin olur. Üzerine Base Check yapar ve artık eğitimini almış olduğunuz uçağın adını lisansınıza yazdırıp, gerçek uçuşlara başlarsınız. O kadar çok çalışmanız gereken konu vardır ki, bir uçuştan diğer uçuşa kadar ders çalışmaktan, kendinize ve ailenizle görüşecek zaman bulamazsınız. Tam uçuşlar başlayıp kokpitte yerinizi aldığınızı düşündüğünüzde çalıştığınız şirket iflas ettiğini açıklamıştır. O saatten sonra ne öndesinizdir ne geride. Arada kalmışsınızdır. Yolcu uçağı uçuracak Tip eğitimi pilot lisansınızda işli olmasına, defalarca yolcuyla uçmuş olmanıza rağmen tecrübesiz pilot damgasını yemişsinizdir. Üzerine bin yılda bir dünyanın başına gelecek olaylar serisinin ilk perdesi Pandemi başlamıştır. 3 yıl süreyle bu illet sürecin bitişini, işsiz biçimde bekleyerek geçirmek zorunda kalmışsınızdır. Üzerine tam pandemi bitti diye düşünürken, Rusya Ukrayna krizi patlak verir. Bir havayoluna girme hayali kurarken, kendinizi insanların savaştaki çaresizliklerine üzülürken bulursunuz.
İyi uçuşlar Türkiye’m.
Devam edecek…