Automotive Meetings (Otomotiv Buluşmaları) – Türkiye Organizasyonu, bu yıl 4’üncü kez gerçekleştirildi. Bursa Organize Sanayi Bölgesi (Bursa OSB) ev sahipliğinde düzenlenen etkinlik 8 – 10 Kasım tarihlerinde Merinos AKKM’de yapıldı. Binek araçtan ağır vasıta grubuna kadar birçok farklı alanda 38 ülkeden 300 sektör temsilcisinin katılımıyla Merinos AKKM’de gerçekleştirilen organizasyonun ilk gününde açılış konuşmaları ve konferanslar yapıldı. Açılışa Bursa Büyükşehir Belediye Başkan Vekili Fethi Yıldız, Bursa Uludağ Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. A. Saim Kılavuz, Bursa Teknik Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Arif Karademir, Uludağ İhracatçı Birlikleri (UİB) Koordinatör Başkanı ve Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) Yönetim Kurulu Başkanı Baran Çelik, Bursa OSB Yönetim Kurulu Üyesi Özgür Şahin ile protokol üyeleri ve otomotiv ana ve yan sanayi firmalarının yetkilileri katıldı.
Hüseyin DURMAZ
“7 bin ikili iş görüşmesi yapıldı”
Dünya otomotiv sektöründeki OEM, Tier1, Tier2, yan sanayi, ağır vasıta ve aftermarket’in önemli firmalarını bir araya getiren organizasyonun ardından değerlendirmelerde bulunan Bursa OSB Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Durmaz, “Etkinliğimizde ABD’den Almanya’ya, Slovenya’dan Hindistan’a kadar, hatta Etiyopya ve Tanzanya’dan bile misafirlerimizi ağırladık. Bunlar arasında dünyaca ünlü markalar TOGG, Volkswagen Group, MAN EU, Stellantis, Alexander Dennis, Aston Martin, Ashok Leyland, Mahindra, Hyundai, Ford, Tam Durabus, Renault, Toyota gibi firmaların satın alma yetkilileri yer aldı. 7 bin ikili iş görüşmesi gerçekleşti, adeta otomotivin geleceği Bursa’da şekillendi. Dünya otomotiv devlerini bir kez daha Bursa’mızda buluşturmuş olmaktan mutluyuz. Bu anlamda hem Bursa’mızın tanıtımına hem de sektörel iş birliklerine ve dolayısıyla otomotiv ana ve yan sanayi ürünleri ihracatımızın artmasına katkı sağlamış olduk. Tüm katılımcılara ve organizasyonun düzenlenmesinde emeği geçenlere teşekkür ediyorum” dedi.
Baran Çelik
“Otomotiv ihracatta geri adım atmıyor”
Bursa, otomotivin başkenti olarak anılıyor” diyen UİB Koordinatör Başkanı ve OİB Yönetim Kurulu Başkanı Baran Çelik ise otomotivin 16 yıldır Türkiye ihracatının şampiyonu olduğuna dikkat çekti. Sektörün üretim ve ihracatına dair bilgiler veren Çelik, “Ülkemiz Avrupa’nın en büyük ticari araç üreticisi konumunda. Aynı zamanda dünyanın 13’üncü, Avrupa’nın 4’üncü büyük motorlu araç üreticisi konumunda yer alan bir ülkeyiz. Endüstri olarak 2021 yılında bir önceki seneye göre yüzde 15 artışla 29,3 milyar dolar ihracata ulaştık. Pandemi yılında 25,5 milyar dolardı ihracatımız. Bugün otomotiv endüstrisinin üretim kapasitesi 2 milyon adede ulaşmış durumda.
Üretimimiz 1,3 milyon adet, ihracatımız ise 1 milyon adedin üzerinde. Yani ihracatımız toplam üretimimizin yüzde 80’ine yakın. 2022 yılını ise 30 milyar doların üzerinde ihracat ile kapatacağız. İlk 10 ayda 25 milyar doları bir miktar aşan ihracata ulaştık. Son yıllarda yaşanan tüm olumsuzluklara rağmen endüstrimiz ihracatta asla geri adım atmıyor ve 30 milyar dolarlık ihracat ortalamasını devam ettiriyor.” Sektörün gelecek dönem hedefleri ile ilgili de açıklamalarda bulunan Çelik, “Orta vadede hedefimiz, yeni nesil araç yatırımları ve bunun neticesinde gelişecek olan ileri teknoloji aksam ve parçaları ile ihracat rakamımızı 50 milyar dolarlara taşımak” dedi. Sektörün 2015 yılından beri ihracat fazlası verdiğini belirten Çelik, “Otomotiv, ihracatı ithalatından fazla olan yegane endüstrilerden biri. Endüstrimiz son 5 senede her yıl ortalama 10 milyar dolar ihracat fazlası veriyor” diye konuştu.
“Üretimin 3’te 1’i Bursa’dan”
Etkinliğin açılışında konuşan Bursa OSB Yönetim Kurulu Üyesi Özgür Şahin, Automotive Meetings etkinliğinin Bursa’ya çok yakıştığını söyledi. Türkiye’de imal edilen her üç araçtan birisinin Bursa’da üretildiğinin altını çizen Şahin, “Şehrimizde günde 1.250 araç banttan iniyor. Türkiye’nin 30 milyar dolar olan otomotiv ana ve yan sanayi ürün ihracatının 4’te 1’i Bursa firmaları tarafından gerçekleştiriliyor. Dünyanın neredeyse tüm markalarına parça üretiyoruz” dedi.
“İhracatın itici gücü”
Organizasyonun ana sponsoru olan Demirtaş Organize Sanayi Bölgesi (DOSAB) Otomotiv Kümesi Başkanı Ahmet Ağaoğlu da İstanbul’dan sonra Türkiye’nin en büyük ihracat merkezi olan Bursa’nın ihracat kaynağının otomotiv olduğuna vurgu yaptı. DOSAB’da faaliyet gösteren yaklaşık 150 otomotiv firmasının 2021 yılında 20 binin üzerindeki istihdamıyla ihracata 2,5 milyar dolar katkı koyduğunu dile getiren Ağaoğlu, Togg’un Bursa’nın otomotivdeki gücünü pekiştireceğini söyledi.
A. Yalçın YEŞİLOVA
Yeşilova Holding İcra Kurulu Başkanı
Odağımızda elektrikli araçlar var
Automotive Meetings etkinliğini, tüm dünyadan sektör temsilcilerini bir araya getirmesi ve karşılıklı fikir alışverişi yanında iletişim imkanı sunması nedeniyle çok önemsiyoruz. Etkinlik vesilesi ile global otomotiv endüstrisinin temsilcilerine Bursa’nın otomotiv sanayisindeki gücünü aktarma fırsatı yakaladık. Etkinlik süresince özellikle Avrupalı müşteriler ve potansiyel tedarikçiler ile görüşme fırsatımız oldu. Bunlar içerisinde Stellantis, Tesla, VW, Hyundai, Mercedes, Toyota, Renault, öne çıkan OEM müşterileri oldu. Çok verimli B2B görüşmeleri gerçekleştirdik. Fuar konsept olarak B2B görüşme konsepti olması nedeniyle bir ürün sergimiz olmadı. Ancak etkinliğin 1. günü gerçekleşen konferans oturumlarında, grubumuzun tanıtım sunumunu ve ürettiğimiz ürünleri paylaşma fırsatı yakaladık. Özellikle elektrikli araçlara yönelik geliştirdiğimiz ürünlerin dikkat çektiğini söyleyebiliriz. Otomotiv sektöründe elektrikli araçlarda yaşanan bu dönüşüm ile birlikte Yeşilova olarak biz de odağımıza elektrikli araçları alarak ürün portföyümüzü genişletiyoruz. Diğer taraftan terminolijide “Full Service Supplier” olarak geçen ürün geliştirme yetkinliğimiz sayesinde şasi ürün grubunda çelikten alüminyuma çevirdiğimiz parçalar ile araç ağırlığını azaltıcı çözümlerimiz de müşterilerimizin dikkatini çekiyor. Avrupa otomotiv sektöründe 2023 yılı belirsizliklerin fazla olduğu konusunda bütün sektör temsilcileri hemfikir olmakla birlikte, elektrikli araçlara dönüşümün getirdiği sinerji tüm sektör temsilcilerinin odak noktası. Bu nedenle etkinlik süresince yaptığımız ikili görüşmelerde muhataplarımızın resmin pozitif tarafına, yani dönüşümün getirdiği sinerjiye odaklandığını gözlemledik. Önümüzdeki dönemde sektörde yaşanacak daralma, sektörün elektrikli dönüşümü için gereken yatırımlar ile birlikte değerlendirildiğinde sektörü zorlayacaktır. Yeşilova olarak 2023 yılı, büyüme hedeflerimiz kapsamında bir taraftan yatırımlarımıza devam edeceğimiz bir yıl olmakla birlikte, diğer taraftan işletme sermayesinin yönetiminde ekstra hassasiyet göstereceğimiz bir yıl olacaktır. Ürünlerimizin ağırlıklı olarak elektrikli araçlara yönelik olması ve elektrikli araç sayılarında sektör ortalamalarının üzerinde gerçekleşen artışlar bizim için büyük fırsat yaratıyor. Automotive Meetings etkinliğinde sektörün elektrikli dönüşümü ile ilgili verilen güçlü mesajlar, bu anlamda 2017 yılında belirlediğimiz ve elektrikli araçlara dönük Grup stratejimizin de ne kadar isabetli olduğunu bir kez daha bizlere göstermiş oldu.
Özgür ŞAHİN
Şahince Otomotiv Gen. Md.
Türkiye potansiyel taşıyor
Automotive Meetings bir fuardan ziyade özel bir B2B etkinliği. Satın almacılarla üreticilerin bir araya geldiği, tanışabildiği bir etkinlik. Dışarıya açık bir etkinlik değil. Önce pandemi, sonrasından çip krizi ve bunların ardından Rusya-Ukrayna krizi ile enerji krizi nedeniyle birçok OEM, araba üreticisi alternatif kaynaklar bakmaya çalışıyorlar. Daha yakın ve güvenilir lokasyonlardan iş geliştirmeye çalışıyorlar. Bu nedenle bu yıl 4’üncüsü düzenlenen bu etkinlik en önemli Automotive Meetings olacak. Burada birçok potansiyel ilişkinin başlayacağını düşünüyorum. Genelde Avrupa Birliği ülkeleri olmak üzere 36 ülkeden katılımcı geldi. Stellantis Grubu’nun Kuzey Afrika’dan gelen misafirleri oldu. Etkinlik için 7 bin planlanmış ikili iş görüşmesi vardı. Ancak bu rakamın da üzerine çıkarak 7 bine yakın iş görüşmesi gerçekleştirildi. Fakat otomotiv anlık iş ilişkileri olan bir sektör değil. Başladığı zaman sonsuza kadar devam eden ilişkiler oluyor. Bu yüzden otomotivde ilişkilerin başlaması kolay olmuyor ama başladıktan sonra da küçük ve geçici işler olmuyor. Avrupa’da yaşanan resesyon nedeniyle buradaki ana sanayilerin üretimlerini durdurma riski var. Ama şu anda bunla ilgili net kanıt göremiyorum. Ufak tefek bir gerileme var ama şu anda büyük bir problem yaşanmıyor. Eğer Avrupa’da insanlar araba almaktan çekinmeye başlarsa bu hepimiz için bir problem yaratabileceği gibi birtakım fırsatlar da doğurabilir. Üretimde aksaklık yaşandığında, talepteki aksaklık buna paralel olmazsa bu sefer firmalar üretim yapabilecekleri lokasyonlara kayacaklar. Türkiye bu anlamda ciddi bir potansiyel taşıyor. Şu anda görünen ciddi bir enerji problemimiz yok, Türk lirasının değeri itibariyle ucuz bir üretim merkeziyiz, dolayısıyla riskle beraber bir potansiyel de söz konusu. Bunun hangi tarafa gideceğini zaman gösterecek. Bütün dünya bir arayış içerisinde. Daha önce bize çok uzak olan coğrafyalarla şimdi sık sık görüşmeler yapıyoruz. Orta Afrika ve Kuzey Amerika ülkeleriyle geçmiş yıllarda çok görüşmemiştik. Çünkü lojistik maliyetleri ciddi problemler ortaya çıkarıyordu. Günümüzde de lojistik maliyetleri yüksek. Ancak firmalar pazardaki riskleri görünce, uzaklığa bakmadan alternatif arayışlarına yöneldiler. Bu yüzden bizler için de alternatif müşteriler bakmak için doğru zaman olduğunu düşünüyorum.
Haluk Sami TOPBAŞ
Topbaş Group YK Başkanı
Her kriz yeni bir fırsat
Automotive Meetings’te dünya otomotiv sektörü ile üreticiler olarak bir araya gelme imkanı yakaladık. Olası işbirliklerimizin ilk temasını sağladığı için bu etkinliğin düzenlenmesinin çok faydalı olduğuna inanıyoruz ve ilgililere teşekkür ediyoruz. Üretim portfolyomuzu ve firmamızı tanıtmak için önemli bir fırsat olarak görüyoruz. Etkinlik süresince başta Avrupa ülkeleri olmak üzere Hindistan ve Rusya gibi ülkelerden gelen müşterilerle tanışarak, olası işbirliklerimiz için çok önemli fırsatlar yakaladık. Sağlanan bu imkanı fırsata çevirmek bizim için yeni iş ortaklıkları kurma anlamını taşımakta. Topçesan Group olarak metal işleme alanındaki 50 yıllık tecrübemiz ile Topçesan, ZCF ve Zimaş fabrikalarımızda ürettiğimiz süspansiyon, şasi, geçiş sistemleri, soğuk dövme parçaları, bağlantı elemanları ve 3 bin 500 çeşitten fazla endüstriyel parçamızı ziyaretçilere tanıttık. Onlarla deneyimlerimizi paylaştık. Onlardan da çok olumlu geri dönüşler aldık. Her kriz yeni fırsatlar yaratır. Biz de bu mantık ile hareket ediyoruz. Etkinlikte görüştüğümüz müşterilere onların çözüm ortağı olmak istediğimizi vurguladık. Özellikle Avrupa’daki enerji krizi ülkemiz ve firmamız için ciddi avantajlar sağlayabilir. Biz, Avrupa standartlarında üretim yapabilme yeteneğine ve tecrübesine sahibiz. Uzakdoğu ve Çin uzun teslimat sürelerinden dolayı dezavantajlı durumda. Jeopolitik konumumuzun avantajını ve Avrupa standartlarında üretim kabiliyetimizi kullanarak dünyada yaşanan olumsuzlukları, ülkemiz ve firmamız için fırsata çevirebiliriz.
Ahmet AĞAOĞLU
A Plus Otomotiv YK Başkanı
Pazar payımızı artırabiliriz
Automotive Meetings’e 2017 yılından beri katılıyoruz. Çok efektif bir etkinlik firmamız için. Burada birçok yeni OEM’le tanışma fırsatı yakaladık. İş planlarımızı, yeni işlerimizi bu etkinlikle ilerlettik.
Bu etkinlik Türk otomotiv yan sanayi firmaları için oldukça faydalı. Automotiv Meetings, yabancı firma temsilcileriyle yüz yüze görüşme, firmaların hem kendi hem de Türkiye’nin yeteneklerini tanıtma açısından başarılı bir platform.
A Plus olarak sektörde 40 yıldır faaliyet gösteriyor ve iç piyasadaki OEM firmaları tarafından iyi tanınıyoruz. Bizim buraya katılma amacımız yurt dışındaki OEM’lerle temas kurmak ve var olan irtibatımızı daha da güçlendirmek.
Otomotivde iç ve dış estetik parçalar üreten bir firmayız. Otomasyonla beraber parçalarımız üzerindeki sensör, kamera gibi özellikler daha çok artmakta.
İleriye yönelik, sadece biz değil, bütün otomotiv firmaları geleneksel, kendi üretimlerinin dışında yazılımsal, optik, elektrik-elektronik aydınlatma dallara girmek ve trendi yakalamak zorundalar. Bizim de orta ve uzun vadede bu tip planlarımız var.
Avrupa’daki resesyon nedeniyle siparişlerde süregelen bir düşüş var.
Ancak bu aynı zamanda Türk yan sanayi firmaları için de bir fırsat demek. Türkiye’nin rekabetçiliğini kullanarak OEM’ler üzerindeki maliyet baskısını azaltabiliriz. Araç üretimindeki düşüşlere rağmen yerlileştirme ve düşük maliyet rekabetçiliğimizi kullanarak pazar payımızı artırabiliriz.
Tarık SERHATLI
E.C.S. Elektrik Genel Müdürü
Fırsatları iyi değerlendirmeliyiz
3 gün boyunca verimli bir etkinlik geçirdik. Hem görüş alışverişi hem ihracat oranlarımızı artırmada faydalı ilişkiler kurma açısından hem de özellikle yerli üreticilerin yurt dışındaki karşılıklarıyla buluşmaları açısından faydalı bir organizasyon oldu.
İngiltere’den, Almanya’dan, İtalya’dan Hindistan’dan, Rusya’dan, Belarus’tan ve Özbekistan’dan gelen birçok firma temsilcisiyle etkinlik süresince görüştük. Bu görüşmelerin önümüzdeki dönemde ciddi iş bağlantılarına dönüşebileceğini öngörüyorum. Ana işimiz elektrik ve elektrik tesisatı olduğu için otomotivde yaşanan elektrikli dönüşüm bizi de çok yakından ilgilendiriyor. Bu işin içinde olmamamız düşünülemez. Bu yönde yatırımlarımız ve atılımlarımız da var.
Pandemi, çip krizi, Rusya-Ukrayna savaşı gibi nedenler tüm dünyayı olduğu gibi Türkiye’yi de olumsuz etkiliyor. Bazı OEM firmaları zaman zaman parsiyel duruşlar yaşıyorlar. Elbette bunun negatif etkileri oluyor. Ancak firmamızın otomotiv yönündeki gidişatı kötü etkilenmedi. Diğer sektörlere de çalıştığımız için oldukça iyi durumda yolumuza devam ediyoruz.
Mehmet TUNAOĞLU
Tunmaksan Otomotiv Gen. Md.
Türkiye Avrupa’daki açığı kapatabilir
Yapılan ikili görüşmeler neticesinde, firmaların, ihtiyaçları doğrultusunda tedarikçi portföyü oluşturması açısından oldukça değerli bir organizasyon. Firma olarak biz de ilk defa Automotive Meetings’e katıldık. Hedefimiz Avrupa haricindeki ülkelerden gelen müşterilerle bir araya gelmek.
Tunmnaksan Otomotiv olarak 2005 yılında Bursa’da faaliyetlerimize başladık. İlk etapta sadece kalıp imalatı gerçekleştirirken, son 7 yıldır da preslerimizde seri parça üretimine başladık.
Firma olarak ağırlıklı olarak iç piyasaya çalışıyoruz. Portföyümüzde Beyçelik Gestamp, Coşkunöz Holding, Şahince gibi Bursa’nın önde gelen otomotiv yan sanayi firmaları bulunuyor. Bu firmaların elektrikli araç projelerindeki ürünlerini de imal ediyoruz.
Bursa’nın otomotiv sektöründe önemli bir yeri var. En fazla otomotiv ihracatı yapan şehirler arasında.
Avrupa’daki resesyon ve enerji krizi gibi konuların ülkemize olumlu yansıyacağını düşünüyorum. Buradaki firmalar, üretim maliyetlerinin artması nedeniyle üretimlerini Türkiye’ye kaydıracağı kaydırabilir. Türkiye Avrupa’da yaşanan üretim açığını kapatabilir. Dolayısıyla bu durum ülkemiz açısından bir fırsat olabilir.
Aysun ÖZTÜRK İNCE
Destek Otomotiv Yürütme Kurulu Üyesi
Firmaların gelişimine katkı
Firmamız, Automotive Meetings organizasyonuna düzenli katılım sağlıyor. Otomotiv endüstrisi kapsamındaki potansiyel ve mevcut müşterilerimizle görüşme fırsatı yakalamak, firmamızın bu alandaki etkin faaliyetlerini sürdürebilmesi ve arttırması anlamında önem taşımakta.
Bursa’nın bir otomotiv şehri olduğu düşünüldüğünde dünyanın her yerinden gelen araç üreticilerinin bir arada bulunarak ülkemiz firmalarının gelişimine katkıda bulunacağı kesindir.
Önceki yıllardan farklı olarak bu yıl Rusya, Belarus, Polonya ve Pakistan ülkelerinden otomotiv ana sanayi firmaları ile görüşmeler gerçekleştirdik. Otomotiv söktörüne yönelik olarak bloklift, shock absorber-damper, lift ürünlerimizi sergileme fırsatı bulduk. Bu ürünlerimiz her türlü binek – yolcu taşıma – ticari araç segmentlerde kullanılan ürünlerdir ve alt montaj elemanlarından biri olarak kullanıldığı yerde pozisyon ayarlama, hareket titreşim ve hareket sönümleme ve dengeleme işlemlerini üstelenmektedir.
Daralma ile ilgili olarak bazı müşteri adaylarımızdan çip krizi ile ilgili geri dönüşler almakla birlikte özellikle coronavirüs dönemi sonrası tedarik zincirlerindeki bozulmalar bu krizin tetikleyicisi olmuştur.
Automotiv Meetings proje olarak verimli sonuçlar elde edilebilecek bir organizasyondur. Bununla beraber yan sanayi ve aftermarket çalışmaları için de yeni bir organizasyon düzenlenmesi faydalı olacaktır.
Mustafa ÇAKIR
Profilsan Satış Koordinatörü
Üretim Türkiye’ye kayacak
Bu etkinlik Avrupa’da ana sanayinin nereye gittiği ve ne olduğu konularında bilgi almak ve Avrupalı yatırımcıların neye yatırım yaptıklarını görmek açısından bizim için oldukça faydalı.
Almanya ve Fransa gibi ağırlıklı olarak Avrupa’dan gelen müşterilere bir araya geldik. İşlerimizi daha üst noktaya taşımak ve büyümek istiyoruz.
Sektörde aktif olarak çalıştığımız bir Alman müşterimiz var. Kendileri otonom araç üreticisi. O firmaya direksiyon süspansiyon parçalarında destek veriyoruz. Avrupa’da yaşanan resesyonun Türkiye’deki otomotiv yan sanayiyi olumsuz etkileyeceğini düşünmüyorum. Almanya’da TIER 1 ve TIER 2 firmaları çok sıkıntıda. Türk tedarikçiler olarak bu firmaların sıkıntısını bir şekilde giderirsek, bu durum ülkemiz için büyük bir şans olacaktır.
Bu noktada ben ilerleyen dönemde Avrupa’daki üretimin Türkiye’ye kayacağını düşünüyorum. Türkiye’de de enerji maliyetleri yüksek ancak Avrupa’da maliyetler euro bazında yüksek. Bu nedenle ülkemizin daha avantajlı olduğunu düşünüyorum. Bu noktada ben Türkiye’nin söz konusu talebi karşılayabilecek kapasitede olduğu kanaatindeyim. Kendim de Almanya doğumluyum ve uzun yıllar Almanya’da çalıştım. Gözlemlerim ve deneyimlerime göre, Türkiye’nin Avrupa’ya taş çıkartacak bir ülke olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim.
Binay AZMAN
Prometal Satış Müdürü
Firmalar Türkiye’ye yönelmeye başladı
Firmamız 2000 yılından bugüne döküm sektöründe faaliyet gösteriyor. 5 ortaklı bir Türk firmasıyız. 2006 yılında Bursa OSB’deki tesisimize taşındık. Firmamızın cirosu yıllık 20 milyon euro civarında. Zamak ve alüminyum alaşım yüksek basınçlı döküm parçaları imal ediyoruz. Yüzde 90 otomotive çalışıyoruz. Üretimimizin yüzde 70’ini ihraç ediyoruz. Ağırlıklı ihracat pazarımız Avrupa olmakla beraber, bunun dışında Kuzey Amerika, Brezilya, Çin, Hindistan ve Güney Afrika ülkelerine de ihracatımız var.
Automotive Meetings’e 3’üncü katılışımız oldu. Bu etkinlik sektördeki firmalara yeni fırsatlar sunması açısından oldukça önemli bir organizasyon. Automotive Meetings bizim için OEM ve TIER 1 firmalarıyla buluşma noktası. Burada projeleri yeni iş anlaşmalarına dönüştürme, firmamızı tanıtma ve firmamızın kabiliyetlerini anlatma fırsatı yakalıyoruz. Bu yılki etkinlik bizim için daha da önem taşıyordu. Çünkü Avrupa’daki enerji kriziyle beraber özellikle döküm ve alüminyum döküm sektöründe pek çok OEM ve TIER 1 firmalar Türkiye’ye yönelmeye başladı. Biz de bu fırsatları değerlendirmek istiyoruz. Bu anlamda döküm sektörünün daha öne çıktığı kanaatindeyiz. Bu durum sektördeki tüm firmalar için geçerli. Bu etkinlikte de işbirlikleri gerçekleştirdik, yeni firmalarla tanıştık. Bu bağlantıların bu sene olmasa bile önümüzdeki süreçte iş ortaklıklarına da dönüşeceğini umut ediyoruz.
Otomotivdeki dönüşüm alüminyum döküm sektörünü daha çok etkiliyor. Çünkü malzemeler hafif olduğu için parçalar daha fazla artıyor. Bu anlamda bizim de alüminyum soğutucu parça, far parçaları gibi çeşitli özelliklerdeki projelerimiz artış gösterdi.
Avrupa’daki resesyon sektörümüzün ihracatını olumsuz etkileyecek. Bunun yansımalarını henüz siparişlerde görmüyoruz. Ancak geçmiş yıllarda ani düşüşler olduğuna şahit olduk. Biz de bu çerçevede kendi tedbirlerimizi alarak yolumuza devam ediyoruz. İhracatta yüzde 10 – 15 civarında bir düşüş yaşanabilir.
Burak ULCAY
Bumesh Technics Kurucu Ortağı
Kilit ülke haline geliyoruz
Firmamız 2021 yılının Ağustos ayında kuruldu. Tamamen sac ve metal üzerine çalışıyoruz. Hem seri parça üretimi hem de bunların kalıplarını, tasarımını ve imalatını yapıyoruz. 5 bin metrekare kapalı alana sahip bir fabrikamız var. Bunun 2 bin metrekaresi kalıphane, geri kalan 3 bin metrekaresinde ise seri üretim yapıyoruz. Fas, Almanya, Romanya, Polonya, Avusturya ve İsrail gibi ülkelere ihracat gerçekleştiriyoruz. Özellikle kalıp alanında enternasyonal çalışıyoruz. Seri kalıpta TIER 2 konumundayız. Yeni kurulan bir firma olarak Automotive Meetings etkinliğine ilk defa katıldık. Etkinlik beklentilerimizi fazlasıyla karşıladı. Etkinliğe katılmamızdaki asıl amaç yeni firmalarla tanışabilmek ve onlara kendimizi tanıtabilmek. Etkinlik süresince Fransa, Almanya, ABD ve Türki cumhuriyetlerden gelen müşterilerle bir araya geldik. Bu anlamda Automotive Meetings bizim için oldukça verimli geçti. Görüşmek istediğimiz her firmayla görüşme fırsatı yakaladık.
Pandemi, sonrasında yaşanan çip krizi ve Rusya-Ukrayna savaşı gibi nedenlerden dolayı bitmeyen bir kaosun içindeyiz. Ancak ben otomotivin daha fazla duruşa geçeceğini ya da kriz yaşayacağını düşünmüyorum. Otomotiv dip noktasını zaten gördü. Gözlemlediğim kadarıyla Avrupa’daki firmalar yeni projelerini ortaya dökmeye başlıyor. Bunu yapmak zorundalar. İnanılmaz bir talep var. Ancak farklı etkenlerden dolayı arz olmuyor. Ama bunların çözülmesi için herkes kendi bünyesinde bir gayret içerisinde. Türkiye bu noktada kilit bir ülke haline gelmeye başladı. Avrupa, içinde olduğu krizi nasıl yönetebileceğinin stratejisini tam olarak belirleyemedi. Türkiye gibi ülkelere ihtiyacı var.
Enis ÖZERDEM
Omtec Otomotiv Paz. M.
Gelecek yıldan umutluyuz
Satış sonrası tarafta faaliyet gösteren bir firmayız. Ancak yavaş yavaş OEM’e açılmak istiyoruz. Bu kapsamda tam bizim aradığımız şartları yerine getiren bir platform Automotive Meetings. Bu açıdan da oldukça verimli bir etkinlik geçirdiğimizi söyleyebilirim.
Automotive Meetings, özellikle bizim gibi firmalar için yeni müşteri bulma açısından çok önemli. Diğer firmalar da halihazırda birçok müşteriyle çalışıyorlar. Onların da kendi müşterileriyle tekrar bir araya gelmesi anlamında olumlu bir organizasyon. Örnek verecek olursam, Renault’un hemen hemen tüm satın alma ekibi Automotive Meetings’teydi. Bu fırsatı başka bir platformda yakalayamazsınız.
Etkinlik süresince ağırlıklı olarak Avrupa bölgesinden müşterilerle görüştük. Bunun yanında yerli firma temsilcileriyle de görüşmeler gerçekleştirdik.
Avrupa’daki resesyon nedeniyle bu bölgedeki OEM’lerden aldığımız mesajlar daha çok siparişlerin Türkiye’ye yöneleceği doğrultusunda. Çünkü, özellikle iş gücü maliyetleri ve yaşanan enerji krizinden Türkiye’nin daha az etkilenmesi satın almayı Türkiye’ye doğru kaydıran faktörlerin başında geliyor. Örneğin Renault’un tüm merkezi satın alması Türkiye üzerinden yürütülüyor.
Bu da bizim gibi üreticiler için büyük bir avantaj oluşturuyor. Tüm bunlar ışığında firma olarak önümüzdeki yıl için kendimize yüzde 15 büyüme hedefi koyduk. 2023’ün, 2022 yılına göre çok daha olumlu geçeceğini düşünüyoruz.
Fikri NEĞİŞ
HD Kauçuk Operasyonlar Direktörü
Ticaret gelişiyor
Automotive Meetings etkinliğine ilk defa katılıyoruz. Bursa, otomotivde çok önemli bir konuma sahip. Türkiye’deki otomotiv endüstrisi ihracatının yüzde 25’i bu bölgedeki firmalar tarafından gerçekleştirilmekte. Bu sebeple Meetings’in Bursa’da yapılması çok daha anlamlı.
Burada hem sempozyumlarda sektördeki son gelişmeleri uzmanlarından dinleme fırsatı yakalarken diğer yandan da B2B toplantılarıyla ticaretimizin kültürel ve ekonomik anlamdaki bağlantılarının daha da gelişmesi imkanına kavuşuyoruz.
Tüm bu unsurlardan dolayı bu oluşumu oldukça faydalı buluyorum. Denizli merkezli bir firma olarak Automotive Meetings’in hem iç pazardaki payımıza hem de ihracatımıza katkı sağlayacağını düşünüyorum. Firma olarak üretimimizin yüzde 75’ini ihraç ediyoruz. İhracat pazarlarının payını bu tür etkinliklerle her geçen gün arttırıyoruz.
Etkinlik süresince ağırlıklı olarak Avrupa firmalarıyla diyaloglar kurduk. Gerçekleştirdiğimiz toplantıların önümüzdeki süreçte daha güçlü ticari bağlantılara dönüşmesini bekliyoruz. Firma olarak üretim portföyümüzde ağır vasıta araçlarının süspansiyon parçaları var. Motor takozları, körükler, burçlar gibi ürünlerimizi burada başarıyla sergiledik. Avrupa’daki resesyon ve otomotiv üreticilerinin imalatlarını azaltması sektörümüzü elbette etkiliyor. Enerji maliyetlerinin artması da bunda çok etkili oldu. Ancak bir süre sonra bunun normale döneceğini düşünüyoruz. İleriki zamanlarda daha uygun bir ortama geleceğimizi öngörüyoruz. Bu risklere karşı projeler geliştiriyoruz.
Üretime yönelik yatırımlarımızı yakın vadede gerçekleştireceğiz. Enerji maliyetlerini düşürmek için yenilenebilir enerji kaynaklarını kullanmaya başladık. Orta vadede de ilgili çalışmalarımız var. Bunlar hayata geçtiği zaman daha etkin bir şekilde üretimimize devam edeceğiz.
Dr. Nuh YALÇIN
Consept Test ve Tek. Mrk. Firma Sahibi
Avrupa’da sayılı laboratuvar arasındayız
Consept Test ve Teknoloji Merkezi 2002 yılında kuruldu. 20 yıldır elektrik elektronik sistemlerinin ulusal ve uluslararası onaylarının alınması, bunların tüm testlerinin tek lokasyonda tamamen yerli bir şekilde yapılmasıyla ilgili faaliyet gösteriyoruz. ABD akreditasyonumuz var. Vermiş olduğumuz raporlar ABD, Avrupa, Asya-Pasifik ülkelerinin tamamında geçerli. Firmalar bu raporlar sayesinde ürünlerini bu pazarlara rahatlıkla sokabiliyorlar ve ürünlerinin kalitesinden emin olabiliyorlar. Ayrıca bu raporlar büyük firmalarla çalışmak isteyen firmalara da avantajlar sağlıyor. Bizim gibi laboratuvarların sayısı ülkemizde çok fazla değil, Avrupa’da da çok sayılı. Büyüklük olarak bakıldığında Avrupa’da ilk 10 arasında yer alıyoruz. Yetkinlik ve kapsam alanında ise mobilitenin yer aldığı tüm otomotiv firmalarının olmazsa olmaz dedikleri noktada test hizmeti sunuyoruz.
Automotive Meetings’e ilk defa katıldık. Burada alıcı ve satıcı bir arada. Alıcı ve satıcı arasındaki köprüde bizler yer almalıyız. Alıcının ürüne güvenebilmesi, satıcının da ürününü güvenle satabilmesinin yolu bizden geçiyor. Türkiye’de üretim yapmak isteyen firmaların Ar-Ge sürecinden itibaren destek olup, onları bir noktaya taşıyabilmek için çalışıyoruz. Aynı zamanda uluslararası arenada da bu desteğin kabul ediliyor olması çok ciddi bir avantaj. Verdiğimiz test hizmetleri için firmalar Avrupa’da 7 – 8 ay sonraya randevu alabiliyor. Bu hizmetleri yerli bir firma olarak sunmamız ülkemiz açısından büyük bir avantaj sağlıyor