Ortalama bir elektrikli araç 100 kilometrelik sürüş mesafesinde yaklaşık olarak 18 kWh elektrik enerjisi harcıyor. Bu da içten yanmalı motorun harcadığı yakıtla karşılaştırıldığında hala oldukça düşük bir enerji tüketimi anlamına geliyor.
Benzinli bir araç düz yolda kesintisiz 100 kilometre mesafede ortalama 7-8 litre yakıt harcıyor. Dizel araçlarda ise bu değer aşağı yukarı 5 litre oluyor. Dizel araçların yakıt bakımından benzinli araçlara göre daha bütçe dostu olduğu zaten bilinen bir gerçek. Ama biz bir de elektrikli araçlara bakalım.
Ortalama bir elektrikli araç, düz bir yolda ara vermeden 100 kilometre yol kat ettiğinde ortalama olarak sadece 18 kWh değerinde elektrik tüketiyor. Elektriğin fosil yakıttan çok daha uygun fiyatlı olduğu düşünüldüğünde, bu durum elektrikli araç kullanıcılarını fazlasıyla avantajlı kılıyor. Ayrıca elektrikli araçlar karbon salınımı yapmadığı için yüzde 100 doğa dostu ulaşım sağlıyor. Benzinliye göre düşük yakıt maliyeti ile öne çıkan dizel araçlar ise maalesef karbon salınımı en yüksek otomobil türünü oluşturuyor.
kWh, bir saat içerisinde üretilen veya sarf edilen elektrik enerjisini tanımlamak için kullanılır. Elektrikli cihazların harcadıkları toplam enerjiyi belirtmek için kWh birimi kullanılıyor. Tıpkı hızı belirtmede olduğu gibi enerjinin gücünü belirtilirken de harcanan veya üretilen miktar saat başına hesaplanıyor.
Peki 1 kWh Kaç TL dersek, kilovatsaat başına faturalandırılan tutarlar haneler ve iş yerlerine göre değişiklik gösteriyor. EPDK’nın belirlediği tutarlar şimdilerde şu şekilde: Haneler için kilovatsaat başına enerji maliyeti: Günlük 5 kWh’ye kadar olan tüketimlerde 1,37 TL, günlük 5 kWh üzeri tüketimlerde 2,06 TL, İş yerleri için kilovatsaat başına enerji maliyeti: Sabit 1,89 TL O halde elektrikli araçlar 100 km’de ne kadar yakar sorusuna cevap olarak: 100 kilometrelik yol için bir elektrikli araç bataryasının ev tipi prizle 18 kW’lik doldurulması, haneler için düşük tarifeden hesaplanırsa 24,66 TL tutuyor. Yüksek tarifede bu değer 37,8 TL oluyor. Aracın şarjı iş yeri olarak kayıtlı bir yerde ev tipi prizle doldurulduğunda ise tutar 34,02 TL’ye denk düşüyor. Buna karşılık benzinin ve mazotun litresi yaklaşık 30 TL iken, benzinli araç 240 TL dizel araç 150 TL tutuyor. Bu da evde veya iş yerinde şarj edilen elektrikli aracın çok daha uygun bir enerji maliyetine sahip olduğunu rakamlarla bir kez daha kanıtlıyor. (Ortalama bir depoyu 60 litre düşünürsek bir depo yaklaşık 1800 TL’ye dolarken ve aynı mesafeyi kat edecek elektrikli araç 130 kWh elektrik tüketecek ve onunda şu anki fiyatlarla karşılığı 260 TL olacak.) Bu arada elektrikli araç şarj istasyonlarında dolum maliyeti kWh başına değil, dakika başına hesaplanıyor. İstasyondan araca dakika başına aktarılan elektrik enerjisi ise istasyonun tipine göre farklılık gösteriyor. Ancak yine hem daha hesaplı hem de sıfır karbon salınımı sağlanması elektrikli araç almak için yeterli değil mi?
Bu arada elektrikli araçların elektrik harcamasına etki edebilecek faktörleri de unutmayalım. Elektrikli araçların tükettiği enerji, tıpkı akaryakıtlı araçlarda olduğu gibi şehir içi sürüşte artıyor. Çünkü yoğun trafik koşullarında araç kullanmak, fosil yakıtlı veya elektrikli fark etmeksizin daha fazla enerji sarfına yol açıyor. Bununla birlikte hava şartları, yol koşulları, sürüş şekli, lastik basıncı ve araçtaki klima, multimedya gibi ek cihazların kullanımı da elektrik tüketimini önemli ölçüde etkileyebiliyor.