Elektriklilerin payı hala düşük...

Yılın ilk yarısında otomobil ve hafif ticari araç satış­ları yüzde 9,3 azalışla 357 bin 904 adede geriledi.

Söz konusu dönemde otomobil satışları yüzde 10,3 azalarak 278 bin 282 adet, hafif ticari araç pazarı da yüzde 5,6 düşüşle 79 bin 622 adet olarak gerçekleşti.

Otomobil pazarı motor tipine göre değerlendirildi­ğinde, dünya genelinde artık yavaş yavaş üretimi azaltı­lan ve ileride üretiminin tamamen durdurulması planlanan dizel motorlu otomobil satışlarındaki düşü­şün sürmesi dikkati çekti. Üreticilerin geçmiş yıllara kı­yasla daha az dizel motorlu aracı piyasaya sunması da dizel satışlardaki azalışta önemli etkenlerden biri olarak kabul ediliyor.

Oto gazlı otomobil satışlarında da azalış kaydedildi. Gelecekte içten yanmalı motorlu otomobillerin yerini alması beklenen hibrit ve elektrikli otomobil­lerin satışları ise son dönemlerde olduğu gibi artmaya devam etti.

Türkiye otomobil pa­zarında, bu yılın ilk yarı­sında benzinli otomobiller 196 bin adetlik satışla ilk, dizel otomobil satışları da 47 bin adetle ikinci sırada yer aldı.

Hibrit otomobil satış­ları 27 bin 582 adet olurken, oto gazlı oto­mobil satışları 5 bin 294 adet ve elektrikli otomobil satışı da 2 bin 263 adet olarak kayıt­lara geçti.

Ocak-Haziran 2021’de 200 bin 12 benzinli, 68 bin 446 dizel, 26 bin 365 hibrit, 14 bin 611 oto gazlı ve 891 elektrikli otomobil sa­tışı yapılmıştı.

Benzinli otomobil satışları, bu yılın ocak-haziran dö­neminde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 2, dizel otomobil satışları yüzde 31 ve oto gazlı otomobil satış­ları yüzde 64 geriledi. Bu dönemde hibrit otomobil satışları yüzde 4,6 ve elek­trikli otomobil satışları da yüzde 154 artış kaydetti.

Geçen yıl ilk altı ayda yüzde 22 olan dizel oto­mobillerin satışlardan al­dığı pay, bu yılın aynı döneminde yüzde 17 ‘ye geriledi.

Söz konusu dönemde benzinli otomobillerin payı yüzde 6 yükselirken, oto gazlı otomobillerin payı yüzde 4,7’den yüzde 2 ‘ye geriledi.

Elektrikli otomobillerin toplam satışlardaki payı yüzde 0,3’ten yüzde 0,8’e ve hibrit otomobillerin payı da yüzde 8,5’ten yüzde 10’a çıktı.

Rakamlar, dünyada yaygınlaşmakta olan elektrikli ve hibrit otomobillerin, Türkiye otomobil pazarından aldığı payın düşük seviyelerde olduğuna işaret etti. Ocak-hazi­ran döneminde satılan elektrikli araçların sayısı geçen yılın aynı döneminde 891 adet iken 2022 yılında 2263’e yükseldi. “Çevre dostu otomobillerin” pazardan aldığı payın, dünyadaki gelişmelerle birlikte ilerleyen dönem­lerde araç arzındaki artışa paralel olarak ve daha da bü­yümesini bekliyoruz.

Otomotiv endüstrisindeki dönüşümü yakalaması beklenen Türkiye’nin otomobili TOGG, seri üretim ban­dından inmeye hazırlanırken, elektrikli araçların hızlı şarj edilmesi de büyük önem kazandı. Bu amaçla kolları sı­vayan Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Elektrikli Araçlar İçin Şarj İstasyonları Destek Programı’nı başlattı. Bu program çerçevesinde yatırımcıların, 15 Nisan 2023’e kadar şarj istasyonlarını kurması gerekiyor ancak yatı­rımların çok daha hızlı tamamlanacağı öngörülüyor.