Elektrikli araç satışlarını ve yollarımızda logaritmik hızla artan modelleri izlerken mecburen şarj ağı yatırımlarına da kulak kabartıyoruz.
Sektör temsilcilerine göre, Türkiye’deki elektrikli şarj istasyonu sayısı yollardaki elektrikli araç sayısına kıyasla oldukça yeterli, ancak Togg’un yollara çıkmasıyla elektrikli araç kullanımında beklenen hızlı artış doğrultusunda elektrikli şarj ağına yönelik yeni yatırımlar da hız kazanacak.
Türkiye’deki elektrikli araç şarj istasyonlarının, elektrikli araç kullanımındaki yaygınlaşma paralelinde mevzuat, altyapı ve teknik açılardan tüm ihtiyaçlara cevap verebilecek şekilde geliştiği aşikâr.
Şarj istasyonu sayısı Türkiye’de yollardaki otomobil sayısıyla kıyaslandığında oldukça iyi durumda ve şu anda yaklaşık 6 bin şarj soketi bulunuyor.
Özellikle 2023’ün ikinci yarısından itibaren ve 2024-2025 yıllarında Türkiye’de hızlı bir şekilde elektrikli araç sayısının artacağı öngörülüyor. Bugünün şartlarında ülkemizdeki şarj cihazı sayısı yeterli olsa da 2030 için 1,5 milyonu aşkın elektrikli aracın yollarımızda olacağı ve bunun onda biri kadar ortak kullanıma açık şarj cihazına ihtiyaç duyulacağı düşünülürse yaklaşık 150 bin adet elektrikli araç şarj cihazının mevcut olması gerekecek. Bu talep doğrultusunda ülkemizin elektrikli araçlar için altyapıyı oluşturabilmesi için 2030 yılına kadar 3 milyar dolar civarında bir yatırım yapması gerekir. Bunun 2 milyar dolarlık kısmı dağıtım şirketleri, 1 milyar dolarlık kısmı ise şarj istasyonlarına yatırım yapan şirketlere ait olacaktır.
Mobilite Araç ve Teknolojileri Stratejik Hedefler ve Yol Haritası Taslağı’na göre, 2030’da elektrikli araç pazar payının yüzde 35’e, kamuya açık şarj soket sayısının ise 250 bin seviyelerine yükselmesi beklenirken, geçen seneye kadar bu şarj istasyonlarının büyük bir kısmı AC tip şarj işleminin daha uzun süre aldığı istasyonlardan oluşmaktaydı ve belirli büyük şehirlerde odaklanmıştı. 2023 itibarıyla Türkiye çapında DC tip yüksek hızlı şarj istasyonlarının sayısının artmaya başladığını görüyoruz.
Türkiye’de elektrikli taşıt şarj ağı lisansı alan firma sayısı 124 oldu. 10 Nisan tarihli Resmi Gazete’de Şarj Ağı lisans süreçleri ve Şarj Ağı işletmecilerine yönelik yeni hükümler geldi. Yayımlanan kanun değişikliği ile; Yükümlülüklerini zamanında yerine getirmeyen şirket yönetimindeki kişiler ve dolaylı olarak ortak olduğu şirketler, önceki lisanslarının iptal olmasından itibaren 3 yıl boyunca lisans alamayacaklar. Ayrıca EPDK Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanununda yapılan değişiklik ile Kurumun gelir kalemleri arasına ‘Şarj Hizmeti’ de dahil edildi.