Elektronik ticaret ya da kısa e-ticaret 1990’lı yıllarda başlayan internet kullanımının artmasıyla ortaya çıkan, ticaretin elektronik ortamda yapılması kavramıdır.
Mal ve hizmetlerin üretim, tanıtım, satış, sigorta, dağıtım ve ödeme işlemlerinin bilgisayar ağları üzerinden yapılmasıdır. Elektronik ticaret, ticari işlemlerden biri veya tamamının elektronik ortamda gerçekleştirilmesi yoluyla reklam ve pazar araştırması, sipariş ve ödeme, teslimat olmak üzere üç aşamadan oluşmaktadır.
Bilimsel yöntemlere dayalı olarak e-ticaretin tanımını yaptıktan sonra mevzuya girelim.
Geçtiğimiz hafta e. Ticareti yörüngesine koyan her iki yılda bir yapılan LOJİMAT fuar organizasyonu Covid-19 nedeni ile iki defa ertelendikten sonra yine aynı ülkenin Stuttgart kentinde yapıldı.
Genel olarak üretim tekniklerinin lojistik ihtiyaçlarını konu alan fuar organizasyonu bu kez konunun merkezine e-ticaret ile ilgili her türlü bilgi, yapılaşma, destek, yazılım ve e-ticaret vasıtası ile son alıcısına en ekonomik ve en kestirme yönden hizmet edebilmeye odaklanmış olarak gördüm.
Şirket olarak ta stant açarak katılmış olduğumuz bu fuarda; üretim teknolojilerinden tutunuz, ürünün paketlenmesine, taşınmasına, depolanmasına, son tüketiciye ulaştırılmasına ve internet ortamındaki reklamından para transferlerine, oradan rekabetin getirdiği, yeni yazılım sistemleri ile her türlü son teknolojileri görebilme fırsatı buldum ve gözlemlemeye çalıştım.
Özellikle kendi sektörüm olan perakende sektörü bu konuda çok büyük bir gelişme kaydetti. Doğal olarak ben de bir üretici ve hizmet etmiş olduğum bu sektördeki gelişmeleri büyük bir heyecanla ve zevkle takip ettim. Ayrıca pandemiden sonra büyük bir patlama gösteren e-ticaretin satış seyri teknolojik gelişimlerin çok önünde seyretti, fakat ticaret e-ticaret de olsa arz talep dengesini yakalar diye düşünüyorum. Nitekim bu fuarda bu hızlı teknolojik gelişmeleri hayret ile gözlemlediğimi de belirtmeliyim.
Aynı zamanda, perakende sektörü değişen tüketici taleplerine zamanında ve doğru bir şekilde cevap verebilmek için hızlı olmak ve farklı satış kanallarını koordineli bir şekilde yürütmek zorundadır. Bu nedenle bilgi teknolojileri ve gerekli alt yapı yatırımları hayati önem taşımaktadır. Elektronik ortamda yapılan alışverişlerin artması ilk bakışta fiziksel mağaza satışlarına bir tehdit olarak görülse de fiziksel mağazaların tamamen ortadan kalkması gibi bir sonuç doğurmayacaktır. Aksine yaşatılacak benzersiz müşteri deneyimi ile markaya olan sadakati güçlendirecek ve fiziksel mağazalardan yapılan alışverişlere de olumlu katkı yapacaktır.
İnternetten yapılan ticaret işlemleri arasında özellikle perakende e-ticaret, dünyada ve ülkemizde sahip olduğu potansiyel ile önemli bir büyüme hızı yakalamıştır.
Bütün bu gözlemlemelerim neticesinde hiçbir ticari kuruluşun ve yeni girişimciliğe başlamayı düşünenler dahil olmak koşulu ile e-ticareti göz ardı etmeyecekleri düşüncesi ile saygılarımı sunuyorum.