Takvimler Temmuz 2022’yi gösterirken dünyaca tanınmış üç büyük kredi derecelendirme kuruluşundan biri olan Fitch, (Diğerleri, Standard & Poor’s ve Moody’s) 1 milyar 380 milyon TL ödenmiş sermayesiyle Türkiye’nin dünya çapında tanınan ve değerli markası olan Türk Hava Yolları A.O’nın kredi notunu B+’dan B’ye indirip, görünümü de negatif olarak teyit etmiş, buna gerekçe olarak da Türkiye’nin yeni ekonomi politikasında kredi riskinin artmasını göstermişti. THY de, KAP’a (Kamuyu Aydınlatma Platformu) yaptığı bilgilendirmede haklı olarak bu durumun Türkiye’nin ülke notundan kaynaklı bir durum olduğunu açıklamıştı.
Aradan 5 ay gibi bir zaman geçmiş ve bu kez, Moody’s Investors Service, THY’nın Temel Kredi Değerlendirmesi notunu Kasım ayı sonunda CCA1’den B3’e çıkarmıştı. Bunu, Şirketin operasyonel değerlerindeki ve nakit akışındaki güçlenmeye bağlamıştı.
Bu açıklamadan sonra tesadüf olmayan bir başka gelişme dikkatlerden kaçmadı ve Borsa İstanbul’da işlem gören THY hisselerinde önemli bir artış görüldü. Bu artışla Türk Hava Yolları’nın piyasa değerinin 9.78 Milyar avroya yükseldiği ve böylece 9.23 Milyar avro değerindeki Alman şirketi Lufthansa’dan daha değerli bir duruma geldiği ortaya çıktı.
Bütün havayolu şirketlerini ve havacılık sektöründeki tüm paydaşların Covid-19 pandemisinden etkilendiği bir gerçek. Burada önemli olan pandemi krizinden sonra hangi şirketin nasıl ve ne kadar kısa sürede toparlanarak çıkmasıydı ki, THY bunu başaran şirketlerden oldu.
2023’te 90’inci kuruluş yılını kutlayacak olan THY’den 20 yıl sonra 1953 yılında kurulan Almanların bayrak taşıyıcısı ve milli havayolu şirketi olan Deutsche Lufthansa AG, Avrupa’nın ikinci, dünyanın ise dokuzuncu büyük havayolu şirketi olma özelliğini taşırdı. Borsadaki değeri yeterli artmadığı için artık değil. Filosunda 360 uçak bulunan ve grup bünyesinde Lufthansa, Eurowings, Sun Express (Yüzde 50), Australian,Brussels gibi havayollarını barındıran ve 100 bini aşkın personeli olan şirketin Covid-19 Pandemisinden etkilenerek zor duruma girdiğini ve krizden zor çıktığını biliyoruz. Krizden çıktıktan sonra Lufthansa’nın hisselerinin artması THY gibi dinamik ve hızlı bir şirketin gerisinde kalmasını önleyemedi. THY’nın Avrupa’da ilk beşe girmesi, 2022’te ise dünyada ilk on arasında olması da, Alman şirketini geride bırakması da bir tesadüf olmasa gerek. Tüm bunlar hak edilmiş başarıdır. Bu gerçeği bize rakamlar doğruluyor.
Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk yıllarında kurulan ve 90’ıncı yılını kutlamaya hazırlanan göz bebeğimiz, dünya markamız (Turkish Airlines) Türk Hava Yolları’nın öyküsünü, göreve geldikten sonra çok farklı bir vizyonla ve başarılı bir yönetim anlayışıyla ve ona ayak uydurabilen başarılı ekibiyle ortaya koyan Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı Prof. Dr. Ahmet Bolat sosyal medyada haklı bir gururla şöyle dile getiriyor.
“20 Mayıs 1933’te kurulduğumuzda iki adet Junkers F-13, iki adet Curtiss Kingbird ve bir adet Tupolev ANT-9 tipi uçaktan oluşan 5 uçaklık gayet mutevazı bir filoya sahiptik. Toplam koltuk kapasitemiz de 28 idi. Çalışan sayısı ise 7 pilot, 1 telsizci, 8 makinist ve 8 memur olmak üzere toplamda 24 idi. Bugünse 391 uçaktan oluşan filosuyla kanatlarını 5 kıtadaki 129 ülkede 342 noktaya açmış büyük Türk Hava Yolları ailesi, 72 bin çalışanı ve milyonlarca yolcusuyla, 10 yılı aşkın bir zamandır dünyanın en çok ülkesine uçan havayolu olma başarımızı sürdürüyoruz. 28 yolcu kapasitesiyle başlayan yolculuğumuzun geldiğimiz noktasında 1 milyarıncı yolcumuzu kutlamaya hazırlanıyoruz.”
90’inci yıla girerken çalışanlarını ve de misafirlerini mutlu etmek için büyük çaba sarf eden, dünyanın en büyük uçak üreticilerinin ve kiralayıcılarının (lessor) en önemli müşterisi olma özelliğini sürdüren ve yakın rakibini borsada ve uçak sayısında geride bırakan THY, diğer rakip şirketlerin de korkulu rüyası olmaya devam ediyor. Yolun açık olsun Türkiye’nin milli havayolu.
Mutlu yarınlar Türkiyem.
‘Uçak Modu’ tarih olmasın!..
Ajanslardan gelen haberlere göre Avrupa Birliği Komisyonu, uçak seyahatlerinin vazgeçilmez güvenlik uygulaması olan akıllı telefonlardaki ‘’Uçak Modu’’nu aktif hale getirme işleminin kaldırmasını kararlaştırmış.
Komisyon, üye devletlerin 5G frekans bantlarını uçaklar için kullanılabilir hale getirmeleri için son tarih olarak 30 Haziran 2023’ü belirlemiş. Bu tarihten itibaren yolcular, uçuş sırasında artık telefonlarını istedikleri gibi kullanacak.
Bana göre, ilk bakışta hoşumuza giden bu uygulama beraberinde bazı sıkıntılar da getirecek. Uçak kabinlerinin o dar alanında onlarca kişinin aynı anda yüksek sesle telefonla konuşmasının getireceği sorunları düşünebiliyor musunuz?