Önce; Bursa-Yenişehir arasındaki ulaşım için öngörülen Yüksek Hızlı Tren (YHT) projesi sonradan değiştirildi. Çünkü proje bu haliyle ekonomik olmayacaktı. Sonradan projenin bir ucu Osmaneli’ne, diğer ucu Bandırma’ya uzatılarak efektif hale getirildi. Ancak zaman da hızla aktı geçti. Diğer bazı projeler; örneğin, Ankara-Konya ve Ankara-Sivas YHT projeleri başladı ve bitti. İşletmeye alındı. Yolculuk süreleri kısaldı, konforu arttı.
Biz gelelim Bandırma-Bursa-Osmaneli Yüksek Standartlı Demiryolu (YSD) projesine. Balıkesir’deki Bandırma Garı ile Bilecik’teki Osmaneli YHT Garı arasında yapımı planlanan 201 kilometre uzunluğundaki YSD projesinin, 23 Aralık 2012’de hükümet yetkililerinin katıldığı bir törende temeli atıldı.
Bu projenin Bursa ile Osmaneli arasındaki 105 kilometrelik kısmı inşa hâlinde olup, bu kısmının 2025’te hizmete girmesi planlanmaktadır. Kalan kısmın inşası ile ilgili henüz kesin bir bilgi yok. Hat tamamlandığında Ankara-İstanbul YHD ile entegre olacak ve Bursa’yı; Ankara’ya, İstanbul’a ve İzmir’e bağlayacaktır.
Hat 250 km/saat hıza uygun olarak inşa edilmektedir. Ancak bu hatta yüksek hızlı yolcu treninin azami 200 km/saat, yük trenlerinin ise azami 100 km/saat hız ile çalışması planlanmaktadır.
Hattın yapım çalışmalarında 13 milyon metreküp kazı, 10 milyon metreküp dolgu gerçekleştirilecek. Toplam 152 Sanat Yapısı inşa edilecek. Hattın yaklaşık 43 kilometresi; tünel, viyadük ve köprülerden oluşacak.
Bilecik’ten; Ankara-İstanbul hattına bağlanacak 105 kilometrelik projenin, Bursa-Yenişehir arasındaki 75 km. uzunluğundaki bölümünün altyapısı 393 milyon TL bedelle YSE (Yapı-Tepe İnşaat iş ortaklığı) tarafından 2015 yılına kadar gerçekleştirilecekti. 30 km. uzunluğundaki Yenişehir-Osmaneli kesiminin ihalesi 2012 yılbaşında gerçekleştirilmişti. Ancak aradan geçen 11 yılda deprem riski nedeniyle güzergahın değişmesi, kamulaştırmada yaşanan sorunlar, projelerin yeniden yapılması gibi nedenlerle süreç tamamlanamadı.
Son olarak 2020 yılı Ağustos ayında; Ulaştırma Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü tarafından 201 kilometrelik Bandırma-Bursa-Yenişehir-Osmaneli Yüksek Standartlı Demiryolu (YSD) inşaatı ile Elektromekanik Sistemlerin Temini (EST) işi ihalesi yapıldı. İhaleyi, 9 milyar 449 milyon TL’lik teklifi ile Kalyon İnşaat kazandı. İhale kapsamında; 95 kilometrelik Bursa-Bandırma hattı, 56 kilometrelik Bursa-Yenişehir hattı ile 50 kilometrelik Yenişehir-Osmaneli hattı yer aldı. Kalyon İnşaat; 50 kilometrelik Yenişehir-Osmaneli hattındaki çalışmalara başlamak amacıyla Yenişehir-Ebeköy civarında yaklaşık 45 bin metrekarelik alanda şantiye oluşturuldu.
Projenin tümüne ek olarak şunu da belirtebiliriz. Bursa’nın batısında yer alan TEKNOSAB ve Karacabey istasyonlarından geçerek Balıkesir’e ulaşacak hat sayesinde; Bursa-Balıkesir arasında demir yolu bağlantısı sağlanmış olacaktır.
Böylece tüm proje gerçekleştiğinde 30 milyon yolcu ve 59 milyon ton yük taşıma kapasitesine sahip olunacaktır. Böylece İstanbul-Bursa arası 1 saat 15 dakikaya, Ankara-Bursa arası 2 saat 15 dakikaya inecektir.
Böyle efektif projelerin çok çabuk gerçekleştirilmesi ülkemiz müteşebbisimiz, insanımız için büyük kazançlar sağlar. Ama maalesef bu mümkün olamıyor. Bursa’nın değişik partilerden 20 milletvekili var. Güçlü Sivil Toplum Kuruluşları var. Hemen her sektördeki üretimleriyle önemli kazançlar ve dolayısıyla vergi gelirleri sağlıyor. Ancak bunlar önemli projelerin gerçekleşmesinde yeterli olmuyor.
Bu ilgisizliği aşmak zorundayız. Zamanında gerçekleşmeyen yatırımlar ekonomik kayıp demektir.