Global oyuncular arasında yer almak adına sadece üretim ve ihracat yapmak artık yeterli olmuyor. Müşteriye yakınlık, birçok noktadan teslimat yapma imkanı ve daha çok üretim yapma hedefiyle yurt dışında yatırım yapan firmalar dünyadaki görünürlüğünü artırıyor. Hedef pazarlarına daha iyi hizmet vermeyi başaran firmalar hem prestijlerini artırmayı hem de üretim ve ihracat rakamlarını yükseltmeyi başarıyor.
Bursa’nın önde gelen firmaları da bir noktadan dünyayı yönetmek yerine, “yakınlaşma” stratejisini benimsiyor. Firmalar, bu kapsamda yatırım yaptıkları ülke ve bölgeye göre yeni iş birlikleri geliştirme, satış ofisi veya üretim merkezi kurma ya da o bölgelerdeki yetenekleri geliştirerek kendi bünyelerine katma gibi adımlarla uluslararası arenada ses getirecek projelere imza atıyorlar.
ABD ve Almanya’da iki yatırımı bulunan Ermaksan’ın Yönetim Kurulu Başkan Vekili ve Genel Müdürü Ahmet Özkayan, dünyada artan rekabette teknoloji geliştiren ve geliştirdiği teknolojileri ihraç eden ülkelerin ön plana çıktığını söyledi. Teknoloji kullanma kabiliyetinin markaları ön plana çıkaran en önemli unsur olduğuna inandıklarını ifade eden Özkayan, “Ar-Ge ve inovasyon faaliyetlerine önem verip, rakiplerden pozitif şekilde ayrışmak, özgün ve katma değerli ürünler geliştirmek gerekiyor. Bu bakımdan şirket olarak, ilk günden beri insana, teknolojiye, makineye yatırım yapıyoruz. Kazandığımızı daima yatırıma dönüştürdük. Dolayısıyla yatırım yapma eğilimi şirket DNA’mızda var” dedi.
Ermaksan’ın ürettiği ürünlerin 110’dan fazla ülkede kullanıldığını aktaran Özkayan, “Uzun yıllara dayanan know-how birikimimizi, hızlı aksiyon alabilme ve teknoloji geliştirme yetkinliğimizle birleştirerek, dünya pazarlarında Ermaksan’ı daha iyi noktalara taşımak ve ülkemizi uluslararası arenada en iyi şekilde temsil etmek için çalışıyoruz” açıklamasında bulundu.
Bursa fabrikalarının dışında ABD ve Almanya’da iki fabrikalarının daha bulunduğunu söyleyen Özkayan, şu bilgileri paylaştı:
“ERMAKUSA, ABD ve bölge pazarlarına doğrudan ulaşma hedefiyle faaliyet gösteriyor. Chicago’da bulunan merkezimizde 11 bin metrekarelik ofis ve showroom alanı, geniş bir yedek parça deposu, fiber lazer kesim, abkant pres ve makas gibi çeşitli makineleri, deneyimli satış ve satış hizmetleri bulunuyor. Almanya’da faaliyetlerini sürdüren Ermak Deutschland GmbH ise, bölge pazarına doğrudan ürün ve hizmetlerimizi ulaştırdığımız bir yapıya sahip. Buralardaki yapılanmalarımız, ilgili pazarlara yakınlık ve müşterilere hızlı çözüm noktasında şirketimize çok önemli katkılar sağlıyor.”
Yurt dışı yatırımlarıyla birlikte ‘sektörün global oyuncusu’ olma hedeflerini geleceğe taşıdıklarını vurgulayan Ermaksan Yönetim Kurulu Başkan Vekili ve Genel Müdürü Ahmet Özkayan, gelecek dönem hedefleriyle ilgili şunları söyledi: “Üç boyutlu yazıcılarda kullanılan metal tozların üretimine yönelik EIGA gaz atomizasyon sistemimizde titanyum tozlarını üretiyoruz. Böylelikle bu ürünlerde ithalatın önüne geçip, aynı zamanda bu tozları ihraç ederek, dünyadaki 1 milyar dolara yakın metal tozu pazarından pay elde etmeyi hedefliyoruz. Titanyumun ardından nikel alaşım tozları, krom kobalt, paslanmaz çelik tozu gibi metaller üretmek de planlarımız arasında.”
Özkayan bu ürünlerde hedef pazarlarını Almanya ve Kuzey Amerika başta olmak üzere Avrupa Birliği ve Güney Amerika olarak belirlediklerini sözlerine ekledi.
Oktay Holding bünyesinde 2001’de faaliyete başlayan Oktel, sektöründeki potansiyeli avantaja dönüştürerek kısa sürede hızla büyümeyi başardı.
Avrupa pazarına yakın olmak, müşterilerine daha hızlı teslimat ve hizmet sunmak amacıyla Sırbistan’ın Belgrad şehrinde Oktel Serbia yatırımını devreye alan firma bakır bobin teli alanında Avrupa’nın önde gelen şirketleri arasında yerini aldı.
Oktay Holding Yönetim Kurulu Başkanı Eren Ertoksöz, firma olarak ağırlıklı olarak bakır alanında faaliyet gösterdiklerini söyleyerek, Sırbistan’daki yatırımları hakkında şunları söyledi:
“Avrupa’da sektörümüzde bir açık vardı ve onu değerlendirmeyi amaçladık. Örnek verecek olursam Romanya’da bu işi yapan bir firma bulunmuyor. Bu yüzden bu ülkelere yakın bölgelerde bir depo ve satış merkezi açıp, dağıtımımızı buradan gerçekleştirmenin daha hızlı, etkin ve karlı bir yöntem olacağını düşündük.”
Son dönemde lojistik maliyetlerindeki artışla birlikte yurt dışına yatırım yapmanın kendilerine büyük avantaj sağladığını aktaran Ertoksöz, “Sırbistan ve Türkiye arasındaki nakliye ücretleri pandemiden önce 700 – 800 avro bandındaydı.
Ancak şu an bu rakam 3 bin avroya çıktı. Biz de ürünlerimizi toptan olarak yurt dışındaki depomuza yollayarak burada ciddi bir maliyet avantajı yakalıyoruz” dedi.
Önümüzdeki yıl 40’ıncı kuruluş yıl dönümünü kutlamaya hazırlanan Yeşim Grup, yurt dışında 4 merkezde üretim gerçekleştiriyor. Mısır’da Jade Textile ismiyle üç lokasyonda üretim merkezi bulunan Yeşim, Moldova’da ise Asena Tekstil ismiyle faaliyetlerini sürdürüyor.
Yeşim Grup Ceo’su Şenol Şankaya, Mısır ve ABD arasındaki serbest ticaret anlaşması nedeniyle Mısır’ın ABD’ye ihracat gerçekleştiren firmalar için cazip imkanlar sunduğunu anımsattı. Şankaya, Moldova’daki üretim tesisleriyle de Avrupa ve Rusya pazarına daha kolay erişim sağladıklarını ifade etti. ABD pazarına yönelik stratejileri doğrultusunda Mısır’da önemli yatırımlar gerçekleştirdiklerine değinen Şankaya, “Grubumuza bağlı Jade Tekstil ciddi bir başarı ivmesi yakaladı. Mısır’da son 4 yıldır üst üste 4’üncü kez en büyük hazırgiyim-konfeksiyon ihracatçısı olmayı başardık. 2021 yılında Mısır’dan gerçekleştirdiğimiz ihracat 145 milyon doları buldu. Önümüzdeki 3 yıllık dönemde hem ihracat hem de istihdam da 2 kat daha artış sağlayarak, ihracatımızı 250 milyon dolara, istihdamımızı da 12 bine çıkarmayı hedefliyoruz” dedi.
Moldova’nın Gagauziya bölgesindeki yatırımları ile yaklaşık 20 yıldır Avrupa pazarına üretim gerçekleştirdiklerini aktaran Şankaya şunları söyledi: “İlk yurt dışı yatımımızı ağırlıklı olarak Türklerin yaşadığı bu bölgede gerçekleştirdik. Buradaki en büyük yabancı yatırımcı olarak, bölge ekonomisine yön veriyoruz. Gelinen noktada 2 bini aşkın istihdamımızla 50 milyon dolar seviyesinde ihracat gerçekleştiriyoruz.”
Yurt dışı yatırımlarıyla ‘global oyuncu’ olma misyonlarına daha çok yaklaştıklarını vurgulayan Şenol Şankaya, “Farklı kültürlerle entegrasyon sağlama ve üretim planlama, çok daha farklı kasların kullanılmasını sağlıyor. Öte yandan yurt dışındaki üretim tesislerimiz, Yeşim Grup’un toplam cirosuna, ihracatına ve geleceğe dönük büyüme hamlesine son derece büyük katkılar yapıyor. 2021 yılını 480 milyon dolarlık ciro ve 460 milyon dolarlık ihracat değeriyle kapattık. Söz konusu ciromuzun yaklaşık yüzde 35-40’ını yurt dışı firmalarımızdan sağlıyoruz” diye konuştu.
Şankaya, Yeşim Grup olarak yurt dışı yatırımlarında hedef pazara yakınlık, uygun iş gücü, serbest ticaret anlaşmaları ile söz konusu pazarlara uygun maliyetli ürün gönderme gibi konu başlıklarına önem verdiklerini sözlerine ekledi.
Yeşilova Holding de Avrupa Birliği pazarında daha etkin bir konuma gelmek amacıyla yurt dışına yatırım yapan firmalar arasında. Almanya’nın Frankfurt kentinde faaliyet gösteren Cansan Aluminium GmbH şirketiyle otomotiv sektörü başta olmak üzere solar enerji, raylı sistemler, makine ve inşaat gibi birçok farklı sektör için faaliyetlerini sürdürüyor.
Yeşilova Holding İcra Kurulu Başkanı Yalçın Yeşilova, Almanya’daki yatırımları için, “Grubumuzun yurt dışı büyüme stratejisinin bir ayağı olan şirketimiz, Avrupa pazarındaki büyümemizde yeni projeler ve hizmetler ile fırsatlar yaratıyor. Şirketimiz ihracatımızı artırırken, diğer yandan da yeni iş birliklerinin geliştirilmesi noktasında tetikleyici rol üstlenerek, global ayak izimizi genişletme yönünde yol haritamızın oluşumuna katkı sağlıyor” açıklamasında bulundu.
Yeni pazarlar oluşturmak için müşterilere yakın olmanın büyük önem taşıdığına dikkat çeken Yeşilova, yurt dışına açılmayı isteyen firmaların bu ülkelerdeki operasyonlarının da sağlam olması gerektiğini vurguladı. Yeşilova yatırım için Almanya’yı tercih etmelerinin sebeplerini ise şöyle açıkladı: “Almanya’nın, dünyanın en güçlü ekonomilerinden biri olmasının yanı sıra Avrupa pazarına olan hakimiyeti, coğrafi yakınlığı, uygun yatırım iklimi, şeffaf düzeni ve verimliliği artıran bir ekosisteme sahip olması bizim için çok önemliydi.”
“Yurt dışı yatırım ve globalde genişleme hedefi, bugün şirketlerin büyüme stratejilerinde çok önemli yere sahip” diyen Yeşilova, sektöründe belirli büyüklüğe ulaşan şirket ve grupların, üretim ve operasyonel hacimlerini artırmak amacıyla yurt dışı satın alma ya da yeni yatırım fırsatlarını değerlendirdiğini belirtti. Yeşilova, “Grubumuzun yurt dışı büyüme hedefinin bir ayağı olan Almanya’daki şirketimiz de AB pazarı ve globalde büyüme stratejimize ivme kazandırıyor” diye konuştu.
Yeşilova Holding’in gelecek dönem yurt dışı yatırımları hakkında da bilgilendirmelerde bulunan Yalçın Yeşilova şunları söyledi: “Önümüzdeki dönemde yurt dışı pazarlardaki etkinliklerimizi artırmayı hedefliyoruz. Ancak bunu yaparken mevcut kapasitemizi bir sonraki seviyeye taşıyacak stratejik bölgeleri seçmeye özen göstereceğiz.”
Alanında Avrupa’nın en büyük entegre tesisine sahip, Avrupa’da mağaza ekipmanları ve raf sistemleri sektöründe ilk beş firma arasında yer alan ÜÇGE, Bursa’da kurulu toplam 100 bin metrekare alana sahip altı ayrı fabrikası, çatısı altında faaliyet gösteren 9 şirketi, Almanya’daki depo ve ofisi ile dünya genelindeki 40’ı aşkın distribütörü ile müşterilerine hizmet veriyor.
Firmanın yurt dışı yatırımı hakkında bilgilendirmelerde bulunan ÜÇGE Genel Yönetmeni Esra Güven, “Global markaların Avrupa’daki faaliyetlerinin arttığı dönemde bizim de Avrupa’daki fiziki varlığımızın önemi daha da arttı. Bu noktadan hareketle uluslararası platformda, alanımızda daha kolay ve hızlı hizmet verebilmek adına yaklaşık dört yıl önce Almanya Köln’de WORLD Warenhandels GmbH şirketini kurduk” dedi.
Almanya’daki yapılanmaları ile uluslararası faaliyet gösteren müşterilerine depolama, nakliye, montaj, satış sonrası hizmetler ve gümrükleme konularında önemli avantajlar sağladıklarına vurgu yapan Güven, “WORLD Warenhandel GmbH şirketimiz ile hizmet ağımızı daha da güçlendirip, hedef pazarlarımıza daha yakından çözüm üretebiliyor. Böylece marka bilinirliliğimiz ve markamıza duyulan güven daha fazla artıyor. Son dönemde hedef pazarlarımıza yönelik gerçekleştirdiğimiz anlaşmalar ile de Avrupa’daki distribütörlük ve hizmet ağımızı genişletiyor, pazar payımızı daha da artırıyoruz” ifadelerini kullandı.
Nukon: 37 ülkeye fiber lazer kesim makineleri ihraç eden Nukon’un Bulgaristan, Hollanda, ABD, Avusturya ve İtalya’da showroomları bulunmakta. Firma, son dönemde artan ham madde ve lojistik maliyetleri nedeniyle yurt dışında yeni yatırımlar için çalışmalarına hız verdi.
ELEKTROTEKS: Tek ve çift merkezli kapitone ile yatak imalat makineleri sektöründe Avrupa’nın en kaliteli üreticilerinden olan ELEKTROTEKS, ABD’de kurduğu ELEKTROTEKS LLC USA şirketiyle hizmet ve kalitesini ABD’ye taşıyan şirketler arasında.