Bursa şehrinin en önemli sorunlarını sıralayın deseler; herhalde listenin başına günümüzde, ulaşımı yazmak gerekir. Şehir öyle bir gelişim içinde ki ulaşımı tam çözüyoruz derken, tekrar tıkanıklık başlıyor. Bu çözümsüzlükte, yakın dönemde izin verilen binasal dönüşümün büyük etkisi olmuştur. 3 katlı yapılar yıkılmış, yerine 5 katlı binalar yapılmıştır. Doğal olarak bu da araç yoğunluğunu arttırmıştır. Belediye bu yaklaşımını değiştirdi. Artık benzeri uygulamalar yapılmıyor. Ama büyük yapılar (büro ve benzerleri) uygun arsalarda yapılmaya devam ediyor. Bu konuda BUMİAD raporuna bir bakalım.
2035 Bursa Ulaşım Ana Planı kapsamında ulaşımda yaşanan sorunların ve darboğazların; Çevre Düzeni Planı (ÇDP) ve Nazım İmar Planı (NİP) kararları çerçevesinde yeniden çözümlenmesi, ulaşım ve trafik altyapısı ile işletmeciliğinin yeniden düzenlenmesi, toplu ulaşım sistemlerine öncelik verilerek, kentte günümüzde yaşanan ve gelecekte oluşması beklenen ulaşım sorunlarının çözümü için “Kısa, Orta ve Uzun Dönemlerde Uygulanacak Çözüm Önerilerinin” geliştirilmesi hedeflenmiştir. Ancak 2040 yılı Çevre Düzeni Planı içerisinde uygulanması öngörülen çözümlere yönelik detaylı bilgi verilmemiş, bu plana atıfta bulunulmamıştır.
Yenişehir Havaalanı’nın olduğu bölgede Otomotiv Test Merkezi kurulacaktır. Bunun yaratacağı ulaşım fonksiyonları göz önünde bulundurulmalıdır. Yenişehir ve İnegöl ovalarında var olan, uzun vadede planlanacak sürdürülebilir tarım faaliyetleri, planda özellikle vurgulanmalıdır. Tarıma dayalı sanayi ürünlerinin ihracatı için, hava taşımacılığında kullanılacak olan depo ve antrepo alanlarının oluşturularak Hava Lojistik Merkezi’nin düzenlenmesi gerekmektedir.
Bursa bir yandan da Dağ turizmi yönünden büyük önem taşımaktadır. Planda Turizm Master Planı yapılacak deniyor. Belirlenmiş bölgeler var. Her bölgede turizmin destekleneceği vurgulanıyor.
Ancak bunun dışında yeterli bir açıklama bulunmuyor.
Kırsal alanlarda, köylerde pansiyonculuk önerilmekle birlikte 20.000 metrekare minimum parsel büyüklüğü şartı, pansiyonculuğu imkansız hale getirmektedir. Kırsal turizmde köylerde yaşayan aile işletmeleri için 20.000 metrekare şartı aranmamalıdır.
Raporda, Turizm Alanları</b> bölümü 18’inci Maddede; Golf tesis alanları yapılması ile ilgili hükümler bulunmaktadır. Yapılan araştırmaya göre Türkiye’de 36 adet golf sahası vardır. Bunların dağılımı şu şekildedir: İstanbul (4), Bodrum (2), Aydın (1), Ankara (2), Samsun (1), Antalya (26). Golf iyi gelirli insanların yaptığı bir spordur. Bursa için Golf sporu yerine diğer spor dallarında tesisler yapılması daha uygun olacaktır.
Alaçam bölgesi ile ilgili raporda herhangi bir açıklama bulunmamaktadır. Bu bölgede daha önce, kayak pisti yapılması planlanmıştı. Bölge az meyillidir, fazla ağaçlı olmayan bir yerdir. Bu bölgede kayak ve konaklama tesisleri planlanarak; Kayak turizm için cazibe merkezi haline getirilebilir. Alaçam’a ulaşımın, daha kısa süre alacağı da göz önünde bulundurulmalıdır.
Gelecek hafta bu yazıyı tamamlamaya çalışacağım. Daha güzel bir Bursa için hep birlikte gayret edelim.
NOT: Bu ay 26. kuruluş yıldönümünü kutlayan gazetemiz EKOHABER’i tebrik ediyor ve yayın hayatında nice başarılı yıllar diliyorum.