Seviye 4 teknolojisi dikkatleri üstüne çekiyor ancak bunlar Robotaxi ile tamamen aynı şey değil.
Robotaxi, kendi kendine giden taksi veya sürücüsüz taksi olarak da bilinen otonom bir arabadır.
Zoox, otonom amaca yönelik aracı Kaliforniya’daki halka açık yollarda test etmeye başladı.
Dört yolcu için tasarlanan Seviye 4 Servis (shuttle), şu anda geliştirilmekte ve test edilmekte olan diğer birçok Robotaxi’nin aksine sürücü kontrollerine sahip değil.
Şirketin servisi şu an için saatte 56 km/h ile sınırlı olup sadece şehir trafiğinde gezinebilecek.
San Francisco Körfez Bölgesi sakinleri şimdiye kadar Robotaxi’nin görünüşüne alışmış olabilir. Ancak, direksiyon simidi olmayan sürücüsüz servisleri görmeye veya yoldaki diğer arabalara benzetmeye alışkın olmayabilirler.
Seviye 4 Servisi, Federal Motorlu Taşıt Güvenlik Standartlarına (FMVSS) göre kendi kendini sertifikalandıran ilk amaca yönelik Robotaxi’dir.
Şu an için Zoox, sadece iki ayrı ofisi arasında ve sadece tam zamanlı çalışanları için servis hizmetini başlatmayı planlıyor.
Bu araç ayrıca saatte 56 km/h ile sınırlandırılacak, ancak sağa ve sola dönüşler de dahil olmak üzere halka açık yollarda oldukça karmaşık trafiği idare etmek zorunda kalacak. Diğer Robotaxi’ler gibi servis de yayalar, bisikletliler ve diğer araçlarla uğraşırken trafik sinyallerine tepkili olacak.
Zoox CEO’su “Kaliforniya’da halka açık yollarda yolcularla amaca yönelik inşa edilmiş bir Robotaxi’yi işleten ilk şirket olmak, yalnızca Zoox’un yolculuğunda değil, genel olarak otonom araç endüstrisi için de önemli bir kilometre taşıdır” dedi.
133 kwh’lik bir pille çalışan Zoox servisi, bu yılın başlarında tüketici elektroniği fuarında (CES) gösterildi.
Bu arada Zoox, araçları kendi üretim tesisinde yapacak.
Ayrıca firmanın diğer otonom geliştiricilerin çoğunun yaptığı gibi mevcut modelleri donatmak yerine, kendi aracını geliştirirken Seviye 4 araç çağırma hizmeti sunma konusunda çok daha zor bir yol izlediği söylenebilir. Bu, ölçek elde etmek için muhtemelen bir sözleşmeli üretici kullanarak servislerin (shuttle) üretim maliyetlerini de hesaba katması gerektiği anlamına geliyor. Özellikle benzersiz tasarıma sahip bir elektrikli aracı sıfırdan tasarlamak, bu geliştirme maliyetlerinin bir noktada birileri tarafından ödenmesi gerektiği anlamına gelecek ve bu da diğer birçok otonom teknoloji geliştiricisinin seçtiğinden daha karmaşık bir iş modeline işaret edecektir.
Şüphesiz tamamen özerk, emniyetli ve sürücüsü olmadan amaca yönelik üretilmiş bir aracı sürmek, yıllarca süren sıkı çalışmanın başarısı olsa gerek.
Zoox’un Kaliforniya’daki operasyonel ilk çıkışının, şu anda sadece çalışanlar için de olsa, Seviye 4 otonom teknolojiye giden yarışta önemli bir kilometre taşı olduğu bir gerçektir.